• Isabella

Gjort egen päronpure idag :-)

Har vart duktigt o gjort egen päronpure idag till min Lilla
    Men jag undrar, måste man frysa in den? Jag hällde den i en glasburk o med lock o ställde i kylen. Men den kanske inte håller sig då?

• Svar på tråden Gjort egen päronpure idag :-)
  • Zhara

bäst är nog att frysa in den, förslagsvis i iskubslådan!
    Får man fråga hur du gjorde??
    kram

• Isabella

Skalade päronen o kokade tills dem va mjuka. Sen hällde jag i liite rapsolja o körde med mixern. Lillan tyckte det va gott iaf

• Isabella

Men tänkte att den kunde hålla så ..om man har jorggubssylt eller äppelmos så håller den sig i burk i kylen ju..??

• Kajsan

Isabella

Men då brukar det ju vara någon sorts konserverande ämne i ...
    Ja jag vet inte jag, men jag tror på frysen jag.

• Jennie Brunflo

Jag gör päron/äpple-puré varje vecka. Den håller sådär 1½-2 veckor i kylen.

Om du ska frysa den måste du ha i socker, annars blir det surt som rackarn.

Du KAN ha i en gnutta vaniljsocker när du kokar frukten. Det brukar jag ha ibland, inte ofta....men så där för att spexa till det.

• Jennie Brunflo

Glömde säga:
    Jag har aldrig gjort mer än att det bara räcker i max 1½ vecka....så jag vet inte hur länge det håller egentligen.

Sigrid får moset både till dessert och ibland på gröten.

• Elisa

Tack för tipset
    Ren slentrian att äpple- päronpurén åker ner i kundvagnen...

• cecilia26

jag gör all min fruktpure själv. går att göra på de flesta frukter. jag tillsätter aldrig socker. det jag vill komma från. därför gör jag egen. men utan socker blir hållbarheten kortare. sockret gör att det håller längre.

• Isabella

Någon som har tips på mer fruktpurrer man kan göra själv?? Gärna ngt som ska vara lösande för magen.

• Rabbit

Finns det någon speciell anledning till att koka frukten? Är det för hållbarheten, eller blir det snällare för magen? Jag brukar bara skrapa/riva äpple och päron och servera direkt. Och så äter jag upp resten av frukten själv sen, lillan äter ju sällan en hel

• Isabella

Jag kokade för att jag skulle göra rätt mkt som räcker hela veckan. Sen går det ju lättare att mixa om man kokat

• Jennie Brunflo

Isabella:

Du borde prova aprikos, katrinplommon och päronpuré.
    Det är bäst för hårda magar.

Rabbit:

Skillnaden på skrap och äppelmos är väl att man alltid har mos redo. Både till gröten och till dessert. De håller kanske bättre än vanliga äpplen...eller nej, det vet jag faktiskt inte.
    Men jag tycker det är jättepraktiskt att ha äppelmos i kylen. Det sprätter inte som skrapa äpplen gör, och så kan man ha det på gröten också.

• Isabella

Nu kanske jag låter dum, men av vilken frukt gör man aprikospure?? Jo aprikoser förstår jag ju..*skratt*..men har inte sett sån frukt i affären??

• Jennie Brunflo

Aprikoser ligger torkade i påsar bredvid russin och katrinplommon och liknande.

• twinmom

Det finns torkade aprikoser att köpa, du lägger dom bara i blöt så kan du använda dom till massor av saker!

• Isabella

Ok, tack..ojojj, vad skulle jag göra utan er

Svar på tråden Gjort egen päronpure idag :-)