• Sessie70

Ni som har pollenallergi...

Jag frågade på apoteket vilka tableytter jag kan ta för min allergi nu när jag är gravid; de svarade "ingen". SÅ nu mitt i den exploderande björksäsongen så försöker ja ta mig igenom genom att bara använda ögondroppar och inte vistas ute för mycket. (Skittrist nä det är så fint ute).

Jag är säkert iinte ensam om att ha besvär av björken... hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Ni som har pollenallergi...
  • Änglatuss

tyvärr har hon rätt, finns inte många tabletter man får ta då man ammar heller

• blondimom

jag hittade ett slämlösande preparat.. minns tyvärr inte vad den heter... jag råder dig att gå till läkaren... apoteket kan inget om det och ibland anser läkarna att man kan ta sina "gamla" mediciner, gör dock inget på eget bevåg..! Jag fick anv mig av Clarityn när jag väntade... läkarens ordination, får doch inte anv den i år... ammar..:)

• MariaKsk88

Jag klarade mig utan under graviditeten.. har fått recept på en medicin nu när jag ammar men har inte hämtat ut den för man bir trött av den...

• Maggis Nervis

Jag fick nåt utskrivet av läkaren när jag var gravid.. Minns tyvärr inte vad det hette.. Boka en tid o fråga!

• tesselussan

Jag gick till en läkare och fick Tavegyl utskrivet på recept. Det är det tryggaste att ta under graviditet och amning. Nackdelen är att man blir trött av det men det tyckte inte jag spelade någon roll för man är ju rätt trött som gravid ändå =) Själv är det bara 9 dagar kvar...

• Petra i Kattland

Jag använder Loratadin tabletter (samma som Clarityn fast billigare). I år är det tydligen mycket pollen, så jag använder också Rhinocourt Aqua nässpray emellanåt. Har frågat bm, och det var ok... Blir ju olidligt annars! Jag har dessutom astma också, och den förvärras av allt nysande så annars får jag ta mer astmamedicin istället.

• skotertjej

Hej!

Det finns ett bra "medicin" på Hälsokosten som jag använt när jag ammade förra våren och använder nu också.

Det heter Nasaleze och är bra vid hösnuva och pollenallargi.

Nasaleze är ett naturligt, finkornit cellulosapulver som ger ett snabbt och effektivt skydd mot luftburna allergener som tex gräs- och trädpollen.
    När det kommer i kontakt med slemhinnan i näsan så bildas en genomskinlig gel som varken känns, luktar eller smakar.
    Gelen fångar upp och försvårar för de luftburna allergenerna att nå slemhinnorna i näsan, symtomen lindras eller uteblir helt.

Gelen som bildas ska tydligen vara liknande kroppens egen slemhinna och den tas inte upp av kroppen utan kommer ut om man snyter sig eller via avföringen.

Så den kan man använda om man är gravid eller ammar.

För mig så försvinner inte symtomen helt men undelättar avsevärt.

Får ta flera gånger om dagen.

Brukar ha nässköljningar (men saltvatten) och det är jättebra.

Sen kvarstår ju tyvärr problemen med ögon och svalg, och kliandet men man får försöka låta bli helt enkelt.

När det är som värst i ögonen har jag lagt på ett par gurkskivor och legat så en stund.
    Skönt när det svalkar och blir fuktigt.

Oj, vilket långt svar detta blev.
    Hoppas att ni har någon nytta av mitt svar och jag rekomenderar verkligen Nasaleze.

• Lie76

har sjuka problem med pollen just nu, pratade med min gynekolog idag och sedan förra veckan är det Ok att använda Clarityn om man passerat v 11. Svalde första tabl för en halvtimme sedan och ser framemot minskad klåda. Tar även lomudal ögondroppar samt polyferm nässpray.

• maria1978

Hade telefontid med min astma läkare idag då helgen har vart sjukt jobbig. Har fått vara inne så mkt det går. Då jag får super mkt astma och får pumpa i mig vetoline, brivcanyl och pulmecort. Så tyckte han att jag skulle prova clarityn eller något liknande. Så nu har jag lomudal ögondroppar, clarityn och polyferm nässpray. Han tyckte endast att man skulle va försiktig om man inte gått så långt i sin graviditet. Men jag som är vecka 16 tyckte han att det va bättre att ta pollenmedecin än att ta för mkt annan medicin.

Även fast jag älskar sol så hoppas jag faktist på en ordetlig regnskur!!
    Lycka till alla

zebastian skall bli storebror
  • Elsi

Klipper in mitt svar från en annan tråd...jag var på Apoteket igår och frågade om tabletter mot pollenallergi, apotekaren sa att jag inte fick äta några tabletter alls mot allergin nu när jag var gravid. Det fanns endast en näspray, Lomudal som var OK att använda och Lecrolyn ögondroppar. Köpte hela kitet och det funkar hur bra som helst!

Svar på tråden Ni som har pollenallergi...