• Slarva

Höggravid och rastlös hund

Jag har ett litet problem med att aktivera min hund tillräckligt känner jag. Är i v.37 och känner mig stor som ett hus med svullna fötter och händer.
    Hunden som är en aktiv 9 månaders blandrastik får sig en kort promenad med mig på morgonen och sen sitter vi inne eller på balkongen och häckar tills husse kommer hem på lunchen och tar en promenad med henne. På kvällen/eftermiddagen får hon oftast en ordentligare promenad eller springa lös i skogen.
    Men jag skulle behöva tips på vad jag kan göra när vi är inne om dagen för att få henne lite aktiverad utan att det är alltför ansträngande för min tunga kropp.

• Svar på tråden Höggravid och rastlös hund
  • Koff

Det finns aktivitetsleksaker att köpa. Sådana som man gömmer godis i och så får hunden försöka lista ut hur man får tag i godiset. Du kan ju testa några sådana, det kan funka.

• Virris

hej!

hade samma problem med våran vovve!

några tips som du kan göra hemma!!

1. låt henne sitta still medans du gömmer en godisbit / leksak så får hon söka upp det. Det tröttar ut hundarnas psyke fruktansvärt, håll på så några gånger och göm på svårare ställen hela tiden och hittar hon inte så visa inte henne!! utan låt henne söka!

2. köp en aktiverings boll eller aktiverings leksak som du gömmer godis i.... super kul för hunden och tröttar ut otroligt bra!!

3. träna små saker med henne.... sitta still i 5 min, ligga still i 10 min, stanna.... kom... fot mm... super bra träning som alltid behövs!!! även om hon kan det så e det super bara att träna det för hon kommer att älska det eftersom att hon får jobba!!

• bimmer

Jag lyckades dryga ut min korta 20 minuters runda med hundarna till nästan en timme när jag var gravid. Då gömde jag godis mellan barken i träd så att de fick jobba för att både hitta och få tag på godiset. Jag slängde även godis direkt på marken så att de fick söka efter det där. Sen tränade jag även lite lydnadsmoment.

• lea 82

Många bra tips... När du går ut på morgonen, så släng ut lite godis i gräset så hon kan leta lite. Det tröttar ut våran hund iaf. Är hon mycket socialtränad? Sätt dig ute bland folk och titta, om det inte är för långt att gå.
    Som skrivet finns det massor med aktivitetsleksaker. Dom brukar låta en hel del bara... Köpte en sådan "pyramid" till våran hund. Fungerar bra, men som sagt, hon slänger, hoppar, snurrar den ganska så rejält, så en själv orkar bara några minuter...

• Slarva

Tack för era svar!
    Vi ska nog leka lite sök om dagarna tror jag. Problemet är bara att hon är bra på att tröttna fort på det mesta. Aktiveringsleksaker av alla det slag är jag därför rädd att de bara blir dyra utgifter som aldrig används. Har en sån där aktiveringsboll som hon leker med i en halv minut innan hon tröttnar.

Vi ska nog lösa det här på nått sätt... Man har ju så lätt dåligt samvete för sin älskade vovve! :)

• sessan46

börja med klickerträning...det kan du göra sittandes om det så skulle vara...lycka till

• Twicted

kan du inte testa lite agilety (stavas?)

• lena ekman

Skaffa boken "Min bästa vän" Av Marie Hansson Hallgren där får du många aktivitetstips som tröttar ut hunden men inte matte.

• Rut

Spara små kartonger typ makaroner el. dyl. Toarullar duger också bra. Stoppa i ett par bitar godis och låt hunden öppna upp paketet. Kan ta en stund i början, men de blir bättre och bättre. Det jobbiga för dig blir att samla ihop alla bitar som blir när hunden öppnar:)

• Fabians mamma

Passa på att "klicka in" hunden och lär in lite trix som vinka, high five, rulla runt, skämmas mm. Du sitter still å hunden jobbar Jag har lärt min hund att dutta med nosen på tummen eller lillfingret när jag säger tummen resp lillfingret, bra partytrick! Passa också på att lära hunden att städa upp sina prylar och lägga i en låda.

• Prinsessorna

Varför inte ta bilen och köra någonstans där du kan släppa hunden och du behöver inte röra dig så mycket. Det gör jag. Då kan jag gå i min egen takt och hunden får springa fritt.
    Mvh Jenny

• Hugofelicia

Uppletande brukar ju funka men orkar du trampa upp en ruta?

• stjärnskottet

pet flaska med godis i, o uppletande("trampa" ruta)

• engeln83

min bästa kompis ställde upp till tusen tog me sig bianca på långa promenader försökte själv så gott jag kundem en jobbade mkt o orkade inte TUR jag hade henne...

Svar på tråden Höggravid och rastlös hund