• NoAngel

Bli utköpt av arbetsgivare?

Jag är sjukskriven sedan ett år tillbaka från en statlig tillsvidareanställning som jag inte kommer att kunna gå tillbaks till.

Min arbetsgivare har inte någon annan tjänst än min ordinarie att erbjuda säger han, med andra ord så är de inte intresserade av att ha mig tillbaks när jag inte kan göra det jag är anställd för och jag vill inte tillbaks heller så det är inget som jag har tänkt att bråka om!

Har hört att man i detta läge kan bli "utköpt" mot ett visst antal månadslöner av arbetsgivaren.
    Någon som vet något om detta?
    Vad är skälig ersättning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-09 12:50:48:
    Kanske bra att veta.. jag är sjukskriven för utmattningsdepression och det är bla stressen på mitt arbete som kriminalvårdare som gör att jag inte orkar.

• Svar på tråden Bli utköpt av arbetsgivare?
  • Meli

Det är nog inte säkert att det blir aktuellt, eftersom du själv skriver att du itne kommer kunna gå tillbaka till din tjänst. Det är ju mer om du kan komma tillbaka, men de inte vill, så kan man lösa det som att du får några månadslöner. Här kommer det nog bara bli så att du får gå helt enkelt...

• NoAngel

Danbala.. okej det är kanske där man ska börja!

Meli.. men eftersom de enligt FK är skyldiga att fixa sysslor till mig som jag kan utföra men inte gör det (kan göra det?) så blir det ju samma sak, eller?

• Karpet

No angel

Det beror ju helt på om det överhuvudtaget finns sådana sysslor inom företaget. De kan ju inte hitta på nya arbetsroller inom företaget som inte behövs. Vad de kan göra är väl i så fall erbjuda dig deltidsjobb, fast det kanske du inte heller skulle klara av?

• Meli

NoAngel

Jag vet inte, det är väl det som innebär att bli uppsagd pga arbetsbrist.

• Meli

alltså att företaget inte har några (lediga)jobb som passar dig, efter att du inte längre kan utföra det de anställde dig för....

• NoAngel

Känns som att jag har fastnat mellan FK och arbetsgivaren likasom..
    FK säger att det är arbetsgivarens skyldighet att fixa och arb.g säger att det inte går..
    Tänkte att detta var ett alternativ då, men vill veta mer innan jag föreslår det!

• Karpet

Jag tror inte heller att du kan förvänta dig att bli utköpt. Du blir nog bara uppsagd.

• Karpet

Om arbetsgivaren aäger att det inte går att lösa för deras del så får du nog gå utan ersättning. Min pappa har ett företag där liknande har hänt. En utav hans arbetare blev utbränd och var till en början sjukskriven (i nästan 4 år!). Sedan när hans läkare sa att han förmodligen aldrig skulle kunna gå tillbaka till arbetet så fick pappa säga upp honom. Eftersom det arbete han kunde utföra, som innebar flextider, arbeta 25% och enbart på eftermiddagar inte gick att fixa hos min pappa som driver ett bageri.

Man kan liksom inte som t ex lastbilsförare säga att det enda arbete jag kan utföra är krukdrejeri på halvtid och sedan förvänta sig att företaget ska börja med krukdrejeri alternativt att man blir utköpt.

• Angel80

Lite svårt att uttala sig när jag inte vet varför du inte kan gå tillbaka till jobbet.

En arbetsgivare idag har en ganska långtgående skyldighet att stå för rehabilitering av den anställde.

Arbetsgivare har också en skyldighet att omplacera en anställd om möjlighet finns.

Det är svårt som sagt då jag inte vet varför du inte kan gå tillbaka och om det finns någon möjlighet till en ev rehabilitering. Men om arbetsgivaren har gjort allt det man bör enligt lag och det fortfarande inte fungerar, så kan det ju inte finnas så många alternativ annat än att säga upp någon, iaf inte i mina ögon.

• Eli

...hursom helst så ska du absolut inte säga upp dig själv. Då straffas du bl.a. vad gäller din a-kassa.

• sommartorpet

Arbetsgivaren har ingen rätt att säga upp dig. Den enda gång man får lov att göra en uppsägning är vid arbetsbrist, men eftersom det finns en vikarie på din tjänst så är det ju uppenbart att det finns arbete. Dessutom så gäller turordningsreglerna så även om man kanske skulle kunna få till det att det faktiskt är arbetsbrist så är det den sist anställde som blir uppsagd, inte du.
    Öm mman som arbetsgivare inte har några andra typer av arbeten som man kan omplacera personen till så är det bara att fortsätta och betala medförsäkringen till FK och den anställde fortsätter att vara sjukskriven

• Tiril

ta hjälp av facket, jag fick hjälp från dem när min gamla arbetsplats ville bli av med mig, dom köpte ut mig innan min visstidsanställning var slut och på det viset fick jag ingen strafftid hos akassan.

• sommartorpet

Jag förstår inte vad du tror eller tycker att facket ska göra. Ska hon ringa dit och säga: Hej jag är långtidssjukskriven och vill inte gå tillbaka till mitt arbete och min arbetsgivare vill/kan inte säga upp mig. Kan inte ni hjälpa mig att tvinga honom att göra en uppsägning och köpa ut mig så att jag kan sluta vara sjukskriven och istället bli arbetslös?

• Meli

sommartorpet

Det låter ju hemst, ska hon fortsätta vara sjukskriven resten av livet då, för att företaget inte kan erbjuda henne en annan, för henne, lämplig tjänst.....om det är så det fungerar, så är det ju inte konstigt om sjukskrivningssiffrorna går i taket.
    Om hon är rehabiliterad till att börja jobba, då begår ju läkaren tjänstefel om han sjukskriver henne mer.

• Mys m princess

Gå inte med på sån uppgörelse kontakta facket. Om du förlorar din anställningen sjunker din sgi!

• sommartorpet

Meli: Tyvärr men det är så reglerna ser ut vilket gör att egentligen ingen tjänar på det. Det är en effekt av det inlåsningssystem vi idag har på arbetsmarknaden som det talas väldigt tyst om, kanske för risken att verka hård och hjärlös.
    På många mindre arbetsplatser finns ingen möjlighet att omplacera någon till andra arbetsuppgifter eftersom det inte finns några andra. Ta ex en målarfirma med 5 anställda där en av målarna blir sjukskriven med ryggbesvär vad ska han omplaceras till? Det finns inga andra arbeten på företaget än just måleriet.

Visst är det säkert så att en hel del av de höga sjuktalen beror på just detta, att folk använder sjukskrivningar som ett arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Istället för att sluta på ett jobb man inte trivs med så blir man sjukskriven och får på så vis sin försörjning ändå. Med en flexiblare arbetsmarknad hade man inte varit så rädd för att inte få nytt jobb utan hade vågat sluta istället innan man vantivs så mycket att man blir sjuk av det.

Försäkringskassans rehabliteringsplaner som man som arbetsgivare fyller i är också skrattretande löjliga, man svarar på massor av olika frågor. kommer med förslag som ex att någon kan jobba 25% och det ända som faller ut av det är att FK säger att de inte kan hjälpa till med något mer, läkaren fortsätter att sjukskriva och arbetsgivaren bara betalar.

Svar på tråden Bli utköpt av arbetsgivare?