• 91an

Grekland med barn?

Är det någon som vet något resmål i Grekland som lämpar sig bra om man har med sig ett barn som kommer vara knappt ett år vid tidpunkten för resan. Vi planerar att åka någon gång i september eller början av oktober.
    Innan vi fick barn har vi varit på Korfu och Samos. Här har stränderna bestått av klappersten. Jag tror det skulle vara fördelaktigt om det finns sandstrand på resmålet.
    Vad säger ni som vet? Vad bör vi tänka på när vi kollar resmål? Vet någon av er något resmål som ni vill rekommendera?

• Svar på tråden Grekland med barn?
  • Jefa

Vi kom hem från Kreta för några dagar sedan. Nu bodde vi visserligen på ett Sunwing Resort hotell, så jag vet inte om man bor på andra, mindre barnanpassade hotell.
    Förrutom att det var väldigt höga trottoarkanter så tycker jag att Grekland är bra för barn! Dessutom är de väldigt förtjusta i barn och det märks verkligen

• carola78

I september var jag och min sambo tillsammans med resten av min familj (mor, far, 2 bröder + 1 fru och sammanlagt 3 barn...1,5 + 3 + 9 år ca) utomlands. Vi var till Chaniakusten på Kreta, Grekland. Stället hette Agia Marina. Vi bodde på ett hotell precis vid havet. Sandstrand som var helt ok. Det enda som jag tycker inte alls var bra var att det var kassa trottoarer för dom som drog på barnvagnar. Men annars helt ok för barnfamiljen att åka till.

• 91an

Tack för era svar!
    Vi har faktiskt funderat lite på Kreta...
    Fler erfarenheter?

• Yllet

Vi åker till Kreta på lördag med vår son på drygt sju månader. Återkommer gärna efter det

• 91an

Vilken ort på Kreta skall ni till?
    Jag ser fram mot en rapport efter resan!
    Trevlig semester på er!

• Yllet

Vi åker till Rethymnon. Bokade i förra veckan så det är snarare en tillfällighet än ett noga uttänkt val..

Men jag tror det blir bra, vi ska bo i en tvårumslägenhet på vad som ett bra lägenhetshotell (iaf enligt apollos klassificering) precis vid strandpromenaden. Fast jag är inte den solande sorten så det blir en del utflykter också tänkte vi. Och massor av grekisk mat förstås

• Ilse

Kreta är jättebra för barn!
    En liten sak att tänka på bara är att vid Chania-kusten kan det ibland vara starka underströmmar även om det är relativt långgrunt. Har man små icke simkunniga barn kan det vara bra att välja hotell/lägenhet med pool.

Persomligen föredrar jag dessutom lägenhet när jag reser med barn eftersom restaurangmaten inte alltid faller dem i smaken.

När vi reste med dottern (knappt 2 år) så lagade vi middag till henne hemma i lägenheten och sedan sövde vi henne i vagnen. Då kunde vi äta mysiga middagar ute medans hon låg brevid i vagnen och sussade. Glöm inte myggnät bara...

• Jordgubbssaft

Hejsan !

RHODOS är ett ställe jag tycker mycket om, har varit där två gånger, dock inte med barn !
    Fördelen jag tycker är att bor man i Rhodos stad så har man allt på bra avstånd, två olika stränder, shopping, restauranger ! Har alltid haft det superbra på Rhodos !

• QuteCat

Hello!

Jag har varit och båtluffat med sonen när han var 2-4 år gammal och det gick jättebra! Två öar som jag kan rekommendera är Naxos och Antiparos. Naxos har nog kyckladernas finaste stränder. Dit tar man sig från Santorini med Blue star ferries, färjan. Från Athen går det oxå. Antiparos är en systerö till Paros. Liten mysig ö med lite trafik och fina långgrunda stränder. Man tar sig dit med samma färja som till Naxos. Båda är barnvänliga. När vi båtluffade så var vi ute i 15 dagar. Öarna vi hann med då var Santorini, Naxos, Paros och Mykonos.

Här har du två länkar att kika på om du inte redan har sett dessa:
    www.kalimera.se
    www.greeka.com

Vill du veta mer så är det bara att mejla eller skriva i gb:n

• 91an

Tack till alla som skrivit i tråden för alla tips!
    Vi skall hämta lite kataloger i resebyrån och kika i... Det känns lite mysigare så än att bara kolla på nätet

Qutecat: www.kalimera.se är verkligen en kanonsida!!

• 91an

...vill också tillägga att fler tips och erfarenheter mottages tacksamt...

• Eli

Jag vill också puffa för Naxos. Bra stränder, billigt och fint boende, bra förbindelse till Aten och en massa andra öar, t.ex. Sifnos, en riktig "svenskö" om uttrycket tillåts. Drällde av svenska barnfamiljer sist vi var där.

Mvh,
    Eli

Svar på tråden Grekland med barn?