• Anonym

Hur lång tid tog det innan medicinen verkade?

Jag börjar med Citalopram idag. Och läkaren sa att det kunde ta några veckor innan jag märker något.
    Ni som äter eller har ätit antidepressiv medicin - hur lång tid har det tagit innan ni märkt någon förbättring? Och hur kändes det då? Bra eller bara annorlunda??

• Svar på tråden Hur lång tid tog det innan medicinen verkade?
  • Anonym

Jag märkte det redan efter en vecka.
    Jag fick inte heller några sådana bieffekter som att bli mycket sämre till en början.

• bigMama64

Det tar ca 2-3 veckor innan de har börjat verka. Man "känner " inte av dem.. men man märker på sig själv att man kanske irriterar och deppar över småsaker som tidigare var en utlösande faktor för gråt eller ilska. Det blir lättare att utföra det man måste (jobbet, läxor möten). Men visst det är lite som att vara i en glasbubbla,,, man blir inte riktigt lessen eller arg,, men heller inte riktigt lycklig eller euforisk, men det är så mycket lättare att leva dessa perioder.

Jag har ätit flera sorter under flera perioder, jag tillhör de som inte klarar av höst och vinter mörkret.

• milla122

det tar 4-6 veckor innan du har full effekt.

• Wizz

Tog nästan två månade för mig innan de gav riktig effekt. Innan dess var det mest en massa biverkningar... blä

• Anonym (G)

I början blev jag sämre, men sen vände det sakta. När jag fortfarande mådde ganska dåligt efter en månad så höjde jag dosen och då blev jag mycket bättre på bara några dagar.
    Det tar lite tid, men tabletterna hjälper!

• Anonym (N)

Som sagt det tar tid, men det hjälper. Bli inte orolig om du skulle känna dig sämre i början. Det gjorde jag och ingen hade informerat mig om att man kunde göra det, så jag blev så klart livrädd.

Håll ut.

P.S Det är inte alls säkert att du kommer att känna av några biverkningar alls.

• Fia a

För mig tog det ca 4 veckor innan det vände. Sen har det bara gått uppot fast sakta. Blev sämre i början.

• Ramunda

Jag har ätit Citalopram nu sen i mars å har inte märkt nån skillnad, så jag har ökat min dos ( enl. läkaren). Men som sagt jag känner ingen skillnad alls, varken bättre eller sämre... men det går ju i vågor det med.... Det finns ju vissa saker som "utlöser" dvalan för mig å då mår man ju sämre...

• Anonym (MIA)

Det brukar säkert verka om ca. 6 veckor, det är nog vad man får räkna med. Du märker inte så mycket av det , bara att du känner dig piggare o. det är läätare att leva.
    Lycka Till !!!!

• innana

Det KAN ta upp till tre månader innan full effekt kommer så fortsätt även om det inte verkar ske något.

Svar på tråden Hur lång tid tog det innan medicinen verkade?