• Tant Green

Hållbarhet på mat som har varit fryst

Om jag köper t.ex. ett paket korv den 1 maj och den är bäst före 11 maj och jag stoppar det i frysen så fort jag kommer hem. Kan jag då, om jag tar ut paketet ur frysen efter någon vecka, ha det i kylen i 10 dagar utan att det blir förstört? Eller är det inte längre 10 dagar kvar på hållbarhetstiden när jag haft det i frysen ett tag?

• Svar på tråden Hållbarhet på mat som har varit fryst
  • Änglatuss

hade de varit vinter hade jag nog sparat den i kanske 1 dygn max och sen ätit den, men nu i värmen vet man aldrig..

• UFS

Ta bara ut så många du behöver och ät med en gång, låt resten vara i frysen.
    Finfördelat kött är ju extra känsligt (som färs och korv).

• Cilota

TS, jag har alltid räknat det som att jag stannar tiden när jag lägger in nått i frysen. Dvs, 10 dagar kvar innan = 10 dagar kvar efter. Är ännu inte matförgiftad

• Tant Green

Tack, jag har alltid tänkt som Cilota att "tiden stannar" i frysen, men nu blev jag osäker

• vics

jamen... man tar väl ut så mkt man behöver när man ska laga till det? jag tar bara ut det jag behöver från frysen tillagar o äter upp samma dag el dagen efter..jag tar inte upp frysta grejor o låter de ligga upptinade i kylen otillagade 10 dar..men det är jag det

• Tant Green

vics, jo normalt. Att jag undrade nu berodde på att jag igår morse tog ut ett paket prinskorv som vi köpte 29 april och som var bäst före 8 maj. Jag hade tänkt att vi skulle äta det igår kväll, men så kom jag på att jag skulle bort igår kväll och min man ska bort ikväll så om vi ska äta det tillsammans blir det inte förrän i morgon och då är det ju 11 maj. Därför undrade jag om det håller tre dagar i kylen fast bäst före datumet egentligen passerat under tiden det låg i frysen.

• vics

så klart du kan äta korvarna om det bara är 3 dar som de legat..det bästa sättet att kolla det är ju lukta o smaka..smakar de ok är det ingen fara korv som ligger brukar bli att smaka sur/syrligt om den ska vara "dålig"..den är säkert ätbar då med, men jag är lite petig om min vanliga korv ändrat smak...

bäst före datum sen brukar ju vara bara för att garantera färskheten tom det datum som det står på förpackningen..sen är ju produkten säkert hållbar ett tag till..
    beror ju på vad det är också tex känsligare saker som kycklin;fisk o köttfärs är ju mkt mer känsligt än tex korv o färdiga köttbullar

alltså det mesta livsmedel är undermärkt för att inte saker ska vara dåliga innan datumet går ut..ta tex korv inte märks det om man skulle råka gå över datumet nån dag ( utan frysning) men köttfärs blir ju kass direkt..

hoppas du förstår det jag skrivit..

• Cilota

Jag äter inte upp allt på samma dag.

Köper ofta flera förpackningar smörgåspålägg när det är erbjudande i butiken, sedan fryser jag in dem och tar fram dem en och en. Sällan jag sätter i mig en hel förpackning rökt kalkon på en gång

Svar på tråden Hållbarhet på mat som har varit fryst