• Ambi

annan mamma och pappa

Min dotter är 2 år. För en tid sedan hade hon långa utlägg för mig om en annan mamma. Hon pratade intensivt om denna andra mamma i en vecka ungefär.

En kväll så frågar jag vad den andra mamman heter -Margit! säger hon...jag höll på att trilla baklänges, det var så självklart det hon sa. Just då kom min sambo in i köket och jag bad honom fråga samma sak, och vi fick samma svar.

Sambon frågade då om det fanns en annan pappa också -Ja, svarade dottern. -Vad heter han då? -Björn (någonting), svarade dottern. Hon sa ett efternamn, men hon uttalar det inte så bra, så vi har inte lyckats tyda det.

Dom var iallafall snälla dom där andra föräldrarna, enligt dottern.

Jösses, plötsligt fick man konkurrens från oväntat håll. Kändes underligt.

Men sen har hon inte velat prata så mycket mer om det.

Jag har luskat överallt om dom namnen finns i hennes vardag, men dom finns inte, ingen på dagis och ingen i någon av våra släkter eller i någon av dom filmer hon tittat på.

Jaja...dom var iallafall snälla =)

• Svar på tråden annan mamma och pappa
  • rubygirl

Det kan ju vara någon på dagis som har två mammor/pappor alt bonusföräldrar. För små barn kan detta vara väldigt fascinerande - tänk, TVÅ mammor! - och de hittar därför på egna bonusföräldrar för att få "testa" situationen. Precis som jag själv hade en låtsaskompis (en häxa som hette Morgan) och flera låtsashundar.

Namnen har hon säkert snappat upp på bussen eller något liknande. Själv har jag ingen aning om var jag fick Morgan ifrån.

• mamma legolina

När barnen och jag flyttade ifrån deras pappa pratade min son mycket om "den nya pappan" vem det var vet jag inte än idag (5 år sedan) 

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • Ambi

Ja om det ändå vore så..jag åker aldrig Tbana eller buss...dagiset ligger 1 minut från porten..åker enbart bil när jag behöver, då jag har en andnings-sjukdom som gör mig lite asocial.....

På dagis (som är ett mycket litet dagis) är hälften av alla föräldrar från annat land...enbart exotiska vackra namn, samt...hör och häpna..ingen är separerad..!!
    jag har redan luskat alla möjligheter på dagis...och det finns ingen som heter så...varken bland föräldrar eller farföräldrar..

Det där med två mammor å pappor vet hon inte vad det är ännu...alldeles för liten iochmed att ingen i hennes närhet lever så. Hon är ju bara 2 år =)

För mig var namnen så gammeldags men ändå så alldagliga...det var väl mycket därför vi blev så förvånade...

Men detta är ju iof ingen ovanlig företeelse..har hört om andra barn som upp till 3 årsålder pratat om andra föräldrar och syskon...samt vilka leksaker dom haft och hur huset dom bott i sett ut....det är ju ganska intressant tycker jag.

Lustigt.

• Ambi

Ja just det...häxan Morgan kanske kommer ifrån häxan Morgana....som finns i Kung artur legenden. Bara som förslag.

• Liljeblomman

Det där är intressant, Ambi! Skriv ned vad din dotter har sagt, för annars blir det nog lätt så att både du och hon glömmer med tiden...

Min mamma hade en gång en arbetskamrat från Kambodja, som sade att större födelsemärken kommer från ett tidigare liv. Speciellt barn som dött tidigt blev "märkta" av sina föräldrar, för att de skulle känna igen barnen i nästa liv, på födelsemärket. Min systerson har ett ganska stort sånt födelsemärke på bröstet. Min syster tyckte det var intressant och kändes "rätt", men att det samtidigt kändes lite märkligt att hennes son en gång varit någon annans barn och haft andra föräldrar. Så det är nog naturligt att känna lite konkurrens. :)

Arbetskamraten från Kambodja sade också att det är jättevanligt i Kambodja att barnen pratar om sina föräldrar o.s.v. från tidigare liv, och att det är helt naturligt och accepterat där att vi lever flera liv.

• Indian

Jag är ganska säker på att det finns en genetisk komponent i att kunna minnas sitt tidigare liv som barn, så att det är vanligare bland vissa folkslag, däribland många östasiater. Det är kanske därför reinkarnation kommit med i deras religioner? De har hört historier av barn som barnen omöjligt kan ha fått reda på från annat håll & därmed integrerat detta faktum i tron sedan länge.
    Professor Ian Stevenson har samlat 2600 fall, främst från Indien, Sri Lanka och druser i Libanon. Intressant att druserna är en av mycket få muslimska sekter som accepterar reinkarnation.
    När västerländska barn minns är det mer sällan fullständiga namn & platser, så det är oftast bara fall inom familjen som kan "lösas" dvs man kan lista ut vem barnet var i det förra livet.
    Ungefär ett av femhundra barn har så klara minnen att föräldrarna reagerar och talar med andra om saken. Kan anta att många barn, i alla fall tidigare, blivit nedtystade med hot om straff. Rekommenderad läsning: "Children's Past Lives" av Carol Bowman eller hennes andra bok "Return from Heaven" Bra och på lättläst engelska. Hittas på www.amazon.com
    Hur skall man göra om ens barn verkar minnas något tidigare liv?
    Här är lite råd: www.healthsystem.virginia.edu/internet/personalitystudies/advice.cfm

De flesta barn glömmer i fem/sexårsåldern. Det går att få fram minnena även i vuxen ålder med regression (rekommenderas inte för barn)
    Skriv ner och fråga allmänna frågor (Minns du något mer?) för att inte trigga fantiserande. Kanske kommer något som gör att ni förstår mer av ert barns historia.

Och - hon har ju valt att vara hos dig denna gången. Tänk på det - och tala om det för henne, om hon säger att det & det var bättre hos hennes "andra mamma"

• Indian

Glömde att nämna att dessa barn minns under korta stunder då de spontant kommer in i ett "annat medvetandetillstånd"
    Därför får man sällan svar på sina eventuella frågor närsomhelst, utan bara då barnet spontant börjar tala om sådant, som vid läggdags eller vid monotona bilturer.

• Ambi

Halloj
    Tack för intressanta svar!

Nä jag har tänkt på att inte ställa ledande frågor och så...
    inte heller att pressa henne, för...hon pratar om det när hon vill..när vi försäkte ställa fler frågor så var det förbi...då var pannkakorna och sylten viktiga igen....

Jag kom ihåg min väninnas dotter när hon var 3 år. Hon började prata om sin sin andra mamma en dag....min kompis undrade förståss vadå andra mamma?
    Dottern berättade om när hon bodde i ett hus, som såg ut på ett visst sätt och vilka leksaker hon hade..sen lade hon till...-Fast då var inte du min mamma...då hade jag en annan mamma...

Ja vem vet egentligen....varför inte reinkarnation?!
    det bästa sättet att lära själen nya saker och att växa i erfarenhet....
    Växa till vadå? Ja det är ytterligare en fråga man kan fundera på, som jag tycker är otroligt intressant.

=))

• Esterella

Min dotter har också pratat lite om nåt sånt, också har hon pratat om när hon var stor.
    Jag blir lite fundersam, skulle vilja veta vad hon vet...

Svar på tråden annan mamma och pappa