• Spegel

Vad är dinkel??

Vad är dinkel och vart hittarjag det i affärn..

"4 dl kokt dinkel" står det i receptet...

• Svar på tråden Vad är dinkel??
  • Alexa

Det är väl ett sorts mjöl...
     Tror man kan köpa det i vissa bagerier..

• Piri

Dinkel finns i mjölhyllan. Där har jag hittat det iaf..

Om jag förstått saken rätt så ska det vara någon form av sädesslag som användes mycket under stenåldern. Någon annan kanske vet mer/bättre.

• Piri

Mjölhyllan på ICA - kände att jag behövde förtydliga mig lite! Finns säkert i de flesta vanliga matbutiker.

• Spegel

Men alltså.. ska man koka mjöl??

• Morbid Mistress

Man säljer hela dinkelkorn i hälsokosten. Brukar kallas dinkelris.

• Piri

Tror att man kan köpa det helt oxå. Alltså som hela vetekorn... Kolla med hälsokostbutiken om inte vanliga matbutiken har.

• 1malle

Man använder dinkel precis som vetemjöl...
    koka???
    Vad menar du då? *ler*

• ALMTL

Jag har hört att det ska vara lite nyttigare än vanligt vetemjöl! Jag använder det ofta istället! Finns även fulllkorns dinkel.

• Mamalicious

finns massa olika former av dinkel.. står det bara dinklel? vad är det du lagar?

• 1malle

Dinkel innehåller mega mycket fibrer o är super nyttigt o gott dessutom...
    Finns dinkel pasta som e kalas gott...
    Har bara sett dinkel på Ica...

• ALMTL

Finns på konsum också, och även i vissa hälsobutiker!

• Mamalicious

hälsokostaffärerna brukar ha

• Spegel

det är en laxsallad med dinkel.. yepp.. står bara dinkel..=( ska be karln kolla nu när han åker och handlar...

• Morbid Mistress

female

Då är det antagligen helt dinkel man menar. Hittar ni inte det funkar det att byta ut mot ex fullkornsbulgur

• rödbetan

eller quinoa med går bra, finns både röd och vit men bara sett vit i affären.

• isisisis

Dinkel är en mycket gammal vetesort,som vi använde på stenåldern typ! Den har egenskaper som är bättre än vårt moderna vete!

Svar på tråden Vad är dinkel??