• Vasen

Hur lagar man blodpudding?

Sonen är 11 månader och jag hade tänkt laga blodpudding imorgon. Har ett svagt minne av att man ska koka blodpudding till barn under ett år? I mjölk? Kan det stämma, och i så fall ska man sjuda den eller koka på friskt?

Bör man servera katrinplommon till efterätt ifall blodpuddingen ger lite trög mage? Kan man ha lingonsylt till eller ska blodpuddingen ätas som den är av barnet?

• Svar på tråden Hur lagar man blodpudding?
  • Mia83

Kokt blodpudding är ingen höjdare! Blir ju sörja av det. Micra kanske? Det gjorde iaf jag, eftersom den ju faktiskt bara behöver värmas (är ju redan tillagad).

• Mia83

Annars kan du ju värma den i stekpanna, men på svag värme så det inte blir ngn riktig stekyta, för det är ju den man vill undvika.

• Vasen

Micron låter ju som ett bra förslag, då blir det ju ingen stekyta. Är blodpuddingen tillagad? *rodnar* Har alltid trott att den var liksom rå när man köper den.

• Mia83

Nej den är tillagad, kokt antar jag. Tro det eller ej, men det finns de som äter den rakt av.

• Klaar

jag föredrar att steka den! till colin som mia skriver så steker jag den pålåg värme så den blir genomvarm sen får han mumsa i sig den

• Syllen

Stek på svag värme och ge lingonsylt till. Men tänk på att hoppa över mjölken, juice är det bästa till blodpudding.
    Och men visst är den redan färdiglagad men tror ej att micra den är direkt gott men ja har aldrig testat det.

• Vasen

Älskar blodpudding och hoppas att sonen också ska gilla det. Sambon vägrar vara hemma då jag steker blodpudding så det blir inte så ofta. Vad tror ni om lingonsylt till? Fungerar det eller ska det bara vara blodpudding till en liten.

• Vasen

Syllen- tackar, såg ej ditt svar!Svagstekt blodpudding med lite lingonsylt blir det imorgon.

• Mia83

Syllen

Kan har fel, men har hört att det inte spelar ngn roll om man dricker mjölk till blodpudding eftersom det är animaliskt järn så att säga (kommer inte ihåg termen). Det ska tydligen vara järn från grönsaker och liknande som är känsligt när man får i sig kalcium samtidigt.

• Syllen

Isådana fall så har alla skolor fel. *skrattar.
    Mjölk passar inte till blodpudding tycker inte ja iallafall.

• Sunflower

Jag brukar steka min blodkorv, och ha sirap till

• Lilla K

Säger som de andra, stek på svag värme och servera lingonsylt till. Jag skulle inte micra, mest för att jag inte kan med att ge dottern mat jag själv inte skulle äta!

Hård i magen? Det har jag aldrig märkt av, snarare tvärtom! Och man kan klart se att det åts blodpudding dagen efter, kan ju vara värt att veta... Det är svart det som kommer ut!

Svar på tråden Hur lagar man blodpudding?