• NoomiNoomi

Allergi

Har de senaste 2 veckorna vaknat varje morgon med molande tung huvudvärk och ögon som är alldeles igenkletade. Det kliar i ögonen och det känns som jag går runt med en grussäck i ögonen. Jag känner mig även enormt trött av huvudvärken. Jag känner mig nästäppt och det rinner som bakvägen hela tiden och jag är slemmig och lite småhostig. Huvudvärken kan även bero på stress och att jag haft det jobbigt psykiskt ett tag men jag börjar funderar på om jag är allergisk emot något eftersom jag vaknar med samma huvudvärk varje morgon och knappt kan öppna ögonen för att de är igenklistrade

• Svar på tråden Allergi
  • AnniaB

Testa med allergitabletter eller ögondroppar. Det kan ta ett par dagar innan medicinen ger full verkan, men det är väl hur som värt ett försök.

• NoomiNoomi

Det som gör mig extra fundersam är att jag för ett år sedan gick till doktorn och han sa att jag hade allergisk rinit i näsan när han kollade. Vi tog ett test på katt men det gav inget utslag. Misstänker att det är pollen. Känner mig alldeles knäpp i huvudet.

• AnniaB

Även de som tidigare inte reagerat på pollen kan göra det iår. Halterna är de högsta på väldigt länge.

• NoomiNoomi

Okej vad finns det för bra allergi medicin då. Fick Nasonex nässpray utskrivet förra året men den är ju slut nu.  Vad är typiskt för pollenallergi`?

• Mumsen

"Symtom
    Pollenallergi ger oftast symtom från ögon och näsa samt från luftvägarna som astma. Den som är allergisk mot pollen kan även få nässelutslag med kliande röda utslag på kroppen.

Första gången man får pollenallergi kan det vara svårt att skilja på förkylning och allergi. Men det finns några tydliga skiljetecken.

Vid allergi blir ögonen ofta röda och kliar, näsan rinner och man kan få nysattacker med många nysningar på rad. Snuvan är vid allergi oftast vattnig hela tiden. Vid förkylning brukar den tjockna efter ett tag. Man kan däremot få nästäppa både vid förkylning och allergi, men vid förkylning brukar man också ofta få feber.

Det är inte bara näsan som rinner, ofta påverkas hela kroppen. Man blir trött, irriterad och de flesta får huvudvärk eller får svårt att koncentrera sig.

Egenvård
    Om du är allergisk mot pollen finns det mycket du kan göra för att minska besvären:

följ pollenrapporterna
    stanna inomhus under de värsta pollendagarna
    sov inte med öppet fönster
    veva upp rutan och stäng av ventilationen när du är ute och kör bil
    häng inte ut tvätten på tork utomhus under den säsong då du har mest problem
    skölj gärna håret innan du går och lägger dig
    undvik att sitta i gräs om du är gräsallergiker
    gosa inte med pälsdjur som varit utomhus i gräs och buskar och fått pollen i pälsen
    om du använder linser bör du vara försiktig under pollensäsongen. Hör med din optiker och apoteket"

www.vardguiden.se/Article.asp

• AnniaB

Den mesta medicinen är bra. Du kan börja med vanliga antihistaminer, typ Clarityn, Zyrlex osv. Om det inte fungerar kan näsprayer med kortison vara bra. Ögondroppar är också bra, har du linser måste du dock tänka på att välja engångspipetter.

Typiskt för pollenallergi är väldigt mycket. Röda kliande ögon, rinnande näsa, nästäppa, klåda i halsen, andningssvårigheter, trötthet, huvudvärk och halsont.

Hoppas mina svar gett dig något!

• Cilota

För bra receptfria mediciner kan du gå till apoteket för rådgivning.

• NoomiNoomi

Tack så mycket ska testa receptfri medicin och se om det blir bättre.

• NoomiNoomi

Loratadin ratiopharm Hur snabbt verkar dessa tabletterna?

• Cilota

Står inte det på bipacksedeln?

• Cilota

Nej det gör det ju inte

Skulle tro att det är 1-2 timmar som de flesta andra antihistaminer. Hoppas att du mår bättre om ett tag.

• NoomiNoomi

Okej Min mamma och pappa hade dessa receptfria tabletterna hemma och jag tog med mig två hem för att prova de. Har tagit en nu och tänkte ta en imon för att se om det gör nån skillnad.

Svar på tråden Allergi