• BillaBong

Hjälp mig hitta "Hallå där, köp blåbär!..."

Hoppas, hoppas att någon kan hjälpa mig nu Glad

Jag har fått ett barnvise-ryck och vill att Nova ska kunna få lyssna på de visor/ramsor/sagor/sånger jag lyssnade på när jag var liten. Har fått tag på "Älgarna demonstrerar" och de flesta andra av James och Karins sånger. Men så kom jag ihåg ett band som min kompis hade med en tjej och en kille som sjöng (tror inte det var James och Karin, men jag har noll koll!) ...

En av låtarna de sjöng gick ungefär såhär:
    "Hallå där, köp blåbär!
    Hallå där en gång till, köp rutten sill!
    Hallå där gång på gång, slut på denna sång!"

Skulle även vilja ha reda på låt- och artistnamn på en låt där någon gick in i en affär och frågade efter typ strumpor, men fick till svar:

"Nej tyvärr, nej tyvärr, det här är en snyta-näsan-affär" eller något liknande... (Nu var strumpor och snyta-näsan bara exampel!)

Skulle vara så himla roligt att ha Skrattande

Finaste Nova, f.060220.
  • Svar på tråden Hjälp mig hitta "Hallå där, köp blåbär!..."
  • MickelinaRäv

På teve var det i alla fall Peter Harrysson som sjöng "Hallå där". Det fanns typ ett sångbarnprogram som hette så.

• Mumsen

Hallå, där!
    Köp blåbär!
    Hallå där, en gång till!
    Köp rutten sill!
    Hallå där många gånger,
    köp dubbla damkalsonger!

• BillaBong
    MickelinaRäv skrev 2006-05-10 02:13:57 följande:
    På teve var det i alla fall Peter Harrysson som sjöng "Hallå där". Det fanns typ ett sångbarnprogram som hette så.

Oh, tackar! Ska spåna vidare på det där :)

Mumsen skrev 2006-05-10 02:15:06 följande:
    Hallå, där!Köp blåbär!Hallå där, en gång till!Köp rutten sill!Hallå där många gånger,köp dubbla damkalsonger!

Ah, det finns en sån ramsa med, men den här som de sjöng på bandet var lite annorlunda. Så som jag skrev den "slut på denna sång"...

Finaste Nova, f.060220.
  • Mammatillfem

Kommer ihåg att mina älsta barn,i mitten av 80 talet,lyssnade på de sångerna på barnprogrammen och kasettband! Som om det vore igår...
    Peter Harryson sjöng "Hallå där,köp blåbär" minns jag,och "Älgarna demonstrerar" kommer jag ihåg,mysig barnlåt...

Kommer du ihåg "Bamsefars femtioårsdag" som gick "Hipp hurra för Bamsefar,fyller femtio år idag" eller något sådant med ramsor om alla djuren som kom och gratulerade honom...

Kan inte hjälpa dig så mkt,men kommer ihåg...antar att du är född på sena 70 talet eller 80 talet?

• BillaBong
    Mammatillfem skrev 2006-05-10 15:27:07 följande:
    Kommer ihåg att mina älsta barn,i mitten av 80 talet,lyssnade på de sångerna på barnprogrammen och kasettband! Som om det vore igår...Peter Harryson sjöng "Hallå där,köp blåbär" minns jag,och "Älgarna demonstrerar" kommer jag ihåg,mysig barnlåt...Kommer du ihåg "Bamsefars femtioårsdag" som gick "Hipp hurra för Bamsefar,fyller femtio år idag" eller något sådant med ramsor om alla djuren som kom och gratulerade honom...Kan inte hjälpa dig så mkt,men kommer ihåg...antar att du är född på sena 70 talet eller 80 talet?

Stämmer bra det, jag är född 1982 :)

Tror jag minns Bamsefar-låten långt bak i huvudet, men inte så jättebra. Det är så himla mysigt med såna gamla låtar tycker jag. Inte en massa sånt kommersiellt som görs nu.

Kul att du skrev i alla fall :)

Finaste Nova, f.060220.
  • Minelli

Hallå där, köp blåbär och andra ramsor och sånger från när vi var små finns ju i boken Pelle Plutt. -kult-

• BillaBong
    Minelli skrev 2006-05-10 21:43:18 följande:
    Hallå där, köp blåbär och andra ramsor och sånger från när vi var små finns ju i boken Pelle Plutt. -kult- leesas.blog.com

Åh, TACKAR! Sökte runt lite efter Pelle Plutt-boken, men den verkar poppis. Den är slutsåld ÖVERALLT (där jag kikat, vilket är ca fyra e-bokhandlar). Bara att vänta snällt tills de får in fler... Måste ha en! Det var bl.a. den jag menade när jag startade tråden!

"Pelle Plutt plutt plutt, tog ett skutt skutt skutt,
    över ån ån ån, tappa tån tån tån..."

... Den var med på samma band som Blåbärsramsan nu när jag tänker efter! Kul!

Finaste Nova, f.060220.
  • Mammatillfem

BillaBong...kul om du hittar det du söker! Träffande-min älsta är just 82a...Han har inte barn än,men min 86a har två....

• Signatur

Bamsesången (hipp hurra för bamsefar) är ur Djuren i Hasselbackeskogen.

• BillaBong
    Thaleia skrev 2006-05-11 12:54:44 följande:
    Vipp-på-rumpan-affärn är skriven av Jujja och Tomas Wieslander

Just ja! SÅ hette den! Tack!!!

Finaste Nova, f.060220.
  • blåkudde

Har inte kollat alla länkar, men har en sångbok här hemma där vipp-på-rumpan-affärn är med.

Kan skriva in texten här om du inte redan fått den

• Thaleia

Billabong:
    Jag kan tipsa dig om Elefantboken. En bok med en massa kända barnvisor och sånglekar och som dom flesta förskolor använder sig av (iallafall här där jag bor ). Finns en tillhörande CD-skiva också.

• mammacatta

"älgarna demostrerar", är inte den från den där barnens brevlåda? ihop med "jag är en tandborte" och "hur ska jag göra för att komma över vägen"?

• BillaBong
    blåkudde skrev 2006-05-11 14:29:28 följande:
    Har inte kollat alla länkar, men har en sångbok här hemma där vipp-på-rumpan-affärn är med. Kan skriva in texten här om du inte redan fått den

Jag hittade den på nätet, men tusen tack ändå Himla mysig låt tycker jag! Satt och lyssnade med lilltjejen (snart tre mån) nu och hon verkade t.o.m. gilla den! Eller så var det alla mammas konstiga rörelser till som var roliga

mammacatta skrev 2006-05-11 15:44:30 följande:
    "älgarna demostrerar", är inte den från den där barnens brevlåda? ihop med "jag är en tandborte" och "hur ska jag göra för att komma över vägen"?

Vad lustigt! Jag sitter precis och lyssnar på "Hur ska jag göra..." Fick nämligen den skivan, med James och Karin, av en vän Men det stämmer bra det du sa. Älg- och tandborstsången är också med!

Finaste Nova, f.060220.
Svar på tråden Hjälp mig hitta "Hallå där, köp blåbär!..."