• chemistry

Hur gamla ägg kan man äta?

Ofta har vi ägg hemma i kylen som hinner gå ut i datum. Ibland slarvar jag och använder dom ändå om de gått ut för några dagar sen.
    Hur gamla ägg kan ni äta och är det nån som vet hur länge de är ok efter utgångsdatum?

• Svar på tråden Hur gamla ägg kan man äta?
  • vikkan

Dhar vi me men ingen aning om hur länge dom kan stå i kylen hmm ))

• Danbala

Jag kan äta dem om de är någon månad gamla, ibland några månader... Räcka ut tungan

(Men jag kollar alltid först om de är okej, ifall de är mer än ett par, tre veckor gamla...)

• vikkan

MEN om dom inte e ok d å? hur ser dom ut då ?

• Danbala

Jag knäcker dem och tittar och luktar. Är de gamla använder jag dem m.a.o. inte till att göra kokta ägg av.

• April Mamma

Jag har personligen lite svårt för "gammal mat"  men jag har för mig att man kan göra ett test ang ägg.

Lägg ägget i ett glas vatten och om ägget flyter upp så är det gammalt om inte så är det ätbart.
    Har själv inte testat så jag vet inte till 100% att det funkar.

• estevezz

Dom sa just på nyheterna på 4:an att man kan äta ett ägg 28 dagar efter värpningsdatumet - medan man bara får sälja de 21 dagar efter - vilket betyder 7 dagar efter att datumet "gått ut"...
    Och är äggvitan fast och inte rinnig som vatten och inte luktar illa så går det att äta

• Lyran

Ett annat sätt att kolla om ägget fortfarande är ätbart, är att knäcka det försiktigt i ett glas, om gulan "håller ihop" och inte flyter ut med vitan så är det okej att äta!

• Danbala

chemistry:

Alltså... Jorå. Jag har inte blivit sjuk än. Men jag inser ju också att det är ett vågspel, så - äter så gamla ägg gör jag bara om det inte är enkelt att slänga dem och köpa nya istället.

(Skulle jag t.ex. vara gravid skulle jag inte ta risken, tror jag.)

• Emab

Flyttricket funkar bra, äter mycket ägg och om det flyter upp så ska du inte äta det eller om det luktar illa (illa-stinker).

Svar på tråden Hur gamla ägg kan man äta?