• Hellström

stående fågelhundar

Hej är det några här som har nån stående fågel hund skulle vara kul att höra hur era hundar är som o om ni jagar med dom? Har själv en engelsk setter som vi håller på att jaga in.

• Svar på tråden stående fågelhundar
  • nassemamma

Kul att höra ngn. mer som pratar fågelhundar och jakt här!!!!!
    Har själv en vorsteh och två jaktlabbar!

• Hellström

Vad brukar du jaga med labbarna? Har du jagat mycket m hund vi har nyss börjat eftersom vi fick våran setter som omplacering men karln min har jagat förrut o håller på o jaga in honom nu.på tjäder o orre.

• nassemamma

Hej jag har dem till apporterande vid and och fasanjakt. Den yngre tycker dock att stötande rådjursjakt och harjakt är roligare. Tyvärr, jagar hon det utan skall (som nästan alla labbar), men om jag får som jag vill här hemma skall vi testa med halspingla i höst, de som har testat det säger att man fort lär sig att höra om de har något eller inte med ljudet på pinglan.... Kram

• Hellström

Vi ska nog skaffa en pejl till våran finns visst en sån som vibrerar när hunden står på fågel. man vill ju ha lite koll på vart dom är det är väl det som är svårast kanske o släppa hunden och inte riktigt veta vart dom tar vägen men det gör vi väl inte från början kanske. har hört att fågelhundar alltid kommer tillbaka när dom sticker. Ha de.

• nassemamma

Ja det handlar väl om uppfostran och ledarskap... Det klart skall man jaga skogsfågel med stående hund kan väl pejl vara ett alternativ.
    Men ett hett tips, glöm ej lydnaden innan injagningen....den är ju a och o utan riktig lydnad så är ju jakthunden en...ja.....
    Jag kan rek. svenska jägareförbundets hundkurser som häromkring brukar vara mycket givande.
    Det gäller ju här att ha ledarskap att kunna avbryta ett stånd på en ex. orre. Och det kanske är lite svårare med "godismutning" det behövs riktigt ledarskap. Lydnad är något man kan och skall träna året runt ...."även" med en jakthund.
    Kram

• Flisan78

Jag har en omplaceringshund som förmodligen är mestadels portugisisk pointer. Vi jagar inte, bara vegetarianer i hushållet (förutom hunden då). Men jag stimmulerar det hon är avlad till genom t ex blodspår, det är jättekul tycker vi båda två!

• nassemamma

Vad kul att höra!!!!! Jag blir jätteimponerad och glad när jag får höra sådant och framförallt när ni är veg. för övrigt!!!!!
    Jag hoppas att det finns fler som ni där ute!!!!!!
    För som sagt det är ju inte bara jakt som är rätt att aktivera en hund med utan så mycket mer!!!! Bara den får rejält med hjärngympa och det tvekar jag inte en sek. på att eran får.kramar

• Flisan78

Ja visst är det synd om hundar som inte får någon stimmulans inom det dom är framavlade för! Förvånansvärt många som inte aktiverar alls, och har lite kunskap över lag. Det är ju kul att arbeta med hunden, och se hur hunden lever ut när den får göra det den är bäst på!

• Missariella

Jag har ingen stående fågelhund men jag har en stötande och apporterande hund, en engelsk springer spaniel som jag tränar mycket apportering med både med vilt och dummy sen så kör vi mycket viltspår det tycker han är kul, ett långsiktigt mål är jag ska ha honom som jakthund på markerna hemma hos mina föräldrar. Men vi får se kör mcyket lydnad och agility också. En allround hund.

• Hellström

Till nassemamma Vi går en lydnads kurs som vorsterklubben annordnar som sen inriktar sig på fågelhundar o vi får nöta lydnaden eftersom han fyller tre till sommaren o ingen av dom anndra ägarna har gjort så mycket endast valpkurs med honom han har bott i lägenhet innan vi fick honom så det är först nu som han får jobba med huvudet men han har gjort stora framsteg på liten tid jag bor i norrland o det var den enda kursen för fågelhundar vi känner till, i början på juni kommer det upp tränare från örebro för en träningshelg det ska bli spännande. ha det så bra!

• ZandraÖ

Här finns två irländska röda settrar jagar dock inte med dom men tränar massa annat som viltspår, personsök, rapport och vanlig vardagslydnad. Tycker det är underbara hundar att ha å göra med. Bilder finns på dom i mitt galleri.

• izadora

Har två Vorsteh-hundar
    Fullkomligt underbara hundar

• nassemamma

Det är så kul att höra om er med jakthundar och om era hundar!
    Våran vorsteh är nu 7 år tyvärr dras hon med ett benbroblem som har gjort att hon missade hela sista jaktsäsongen men henne har vi haft till apportering, eftersök (löst) och stötande vilket hon är en riktig klippa på ..när hon får spår på rådjur sackar hon farten och tar det jättelugnt och med skall vilket gör att djuret vet var hon är och i sin tur tar det jättelugnt oxå.
    Den älsta labben 9 år. Har vi bara apporterat med både mkt prakt. och gått prov. Nu börjar hon bli lite stel och äldr. Ålderdomen har satt sig på öronen fast nog bara enligt henne själv...hör det hon vill höra med andra ord....
    Sedan har vi en jaktlabbe på 3 år. Som sagt tidigare håller vi på att jaga in henne på rådjur, då hon ja vi har tränat mycket apport men det känns inte som hennes stora gebit...Den gamla var som klippt och skuren till det, men denna ledsnar nästan direkt. Man ser att apprterna virvlar i hjärnan efter bara en liten stund, och vid prakt fågeljakt blir hon så hon kunde krypa ur skinnet.

Svar på tråden stående fågelhundar