• Nallemajatjejen

Färska kryddor

Har köpte lite färska kryddor (timjan, citrontimjan, rosmarin och gräslök) Har tänkt ha alla innomhus då vi inte har någon bra trädgård för plantering plus att jag vill komma åt dem lätt när jag lagar mat. Nu till frågan. Hur ska man sköta dem för att de ska må bäst och vilken jord ska jag använda?
    Köksfönstret har söderläge och där står allihop nu. Citrontimjanen har stått ett tag och verkar trivas ypperligt. Gräslöken trivs väl inte riktigt lika bra (har blivit lite torr på en del strån). Timjanen och Rosmarinen har bara stått i fönsteret ett par timmar men hittade info om att de ville stå soligt.

• Svar på tråden Färska kryddor
  • Nallemajatjejen

där har jag redan läst var ute efter personliga tips och erfarenheter

• Jennie Brunflo

Mitt främsta tips är att man måste köpa kryddor för odling - inte såna man ska äta från ICA eller Konsum eller så.

De som är gjorda för odling klarar av att överleva i en balkonglåda eller liknande.
    De man köper vid grönsaksdisken dör oftast oavsett vad man gör. Naturligtvis kan man ha tur att dessa överlever....men oddsen är inte stora.

Sedan planterar man om kryddorna i krukor eller balkonglådor. Det behöver inte vara särskilt stora byttor.
    En del vill ha mer näring än andra och en del vill ha sandig jord osv. Då är det lättast att sätta de kryddor som har samma krav bredvid varandra i balkonglådor och de andra var för sig i krukor.

• Smajla

Min persilja är köpt i vanlig affär och lever och frodas så det måste inte vara kryddor för odling. Däremot har jag köpt oreganon för odling och den är lika fin den. Har bara satt dem i vanliga krukor och vattnar. Funkar jättefint. Oreganon står soligt och min persilja står halvt i skugga och halvt i sol och gillar läget. Jättehärligt med egna kryddor. Vi har söderläge där våra blommor och kryddor står.

//Smajla
Svar på tråden Färska kryddor