• Anonym

Vad är rimligt att ta i kuvertavgift för ett bröllop?

En vänninnas kompis planerar gifta sig i sommar och för att vara med på bröllopet får man betala en kuvertavgift på 400;- per person. Så för ett par hamnar summan på 800:-, lite väl mycket tycker jag att betala för ett par timmar med bröllop och mat....?! Speciellt om de båda som är bjudna är arbetslösa och har lite tufft ekonomiskt. Någon som vet och har varit med om att gå på brollop med kuveravgift? Är 400:- per person egentligen rimligt? Känns mycket tycker jag....Någon som tycker som jag eller är jag helt ute och cyklar?...

• Svar på tråden Vad är rimligt att ta i kuvertavgift för ett bröllop?
  • MARIA99

Vi hade 300:- i kuvertavgift på vårat per vuxen ( inget för barn!)..Ett annat bröllop jag var på hade valfri summa & då la jag & mannen runt 500:-..ett annat hade 250:-/person.

• Pochahontas

Menar du att ni ska betala för att få gå på bröllop???

Det har jag aldrig hört talas om... Verkar ju helknäppt. Jag hade aldrig livet betalt 800 för att få gå på bröllop. Sen ska man ju köpa present också...

Är det vanligt att man betalar? Jag tycker det verkar vansinnigt!

• Bubblan06

Jag tycker inte om kuvertavgift över huvud taget, tycker inte att man ska behöva "köpa sig" till en plats på ett bröllop. Men det var ju inte det frågan handlade om.

Ja, jag tycker att 400 kr per person är på tok för mycket!

• MARIA99

Kuvertavgift är ju istället för present.. iallafall på dem jag varit på

• Pochahontas

Hmmm. Förekommer tydligen. Fast då tycker jag i alla fall att om man "bjuder" folk till sitt bröllop och tar betalt för det, så får man helt snällt finna sej i att en del inte kommer. Alla har inte gott om pengar...

• Danbala

Jag tycker inte 400:- låter så mycket, det går jag lätt ut och käkar en tvårättersmiddag (med dricka) för en vanlig helg. Som kuvertavgift låter det inte ovanligt mycket, men det beror på om de som har festen har tänkt på/avpassat det efter ekonomin hos sina gäster.

Antagligen, och nu gissar jag bara, ingår lite vin till maten i avgiften - det kanske ni kan kolla upp och isf "förhandla bort"?

(På mitt bröllop kostade festen oss "bara" lite över 600:- per kuvert, det var att komma undan rätt billigt för vår del.)

• MARIA99

På vårat ingick fri tillgång i baren & lajv rock band förutom maten med obegränsad mängd dryck till..

• Anonym

Inte jag själv som skall gå utan min väninna och hennes sambo. Dom våndas lite dock så dom tycker det är mycket pengar att betala då de båda är arbetslösa och har det lite tufft...

• Pochahontas

Ah, ok... Istället för present. Då tycker jag väl kanske att det är lite mindre konstigt... :)

Det kan ju vara en bra lösning om man har svårt att få råd med bröllopet. Men 800 per par låter ändå vansinnigt!

Om man nu har dåligt med pengar och väljer att folk ska betala istället för att ge presenter, så tycker jag nog att man får välja en lite mer realistisk summa...

Men det är bara min åsikt.

• Envis som en mulåsna
    Pochahontas skrev 2006-05-10 09:18:28 följande:
    Menar du att ni ska betala för att få gå på bröllop???Det har jag aldrig hört talas om... Verkar ju helknäppt. Jag hade aldrig livet betalt 800 för att få gå på bröllop. Sen ska man ju köpa present också...Är det vanligt att man betalar? Jag tycker det verkar vansinnigt!
    Det är vad vissa väljer att göra, de ber alla gäster att betala ett sk. kuvert (för sin mat o lite dryck) i stället för en gåva till brudparet.

Alltså man försöker hålla nere priset på sitt bröllop, men ändå ha en fest som alla kan njuta av.
    Höggravid och kattokig
Svar på tråden Vad är rimligt att ta i kuvertavgift för ett bröllop?