• MammaCaa

skilsmässopapper...snabbt svar !!

Vart hämtar man papper då man ska skilja sej...Nån som vet?

Och hur låg tid tar det innan den är igenom då man har små barn??

• Svar på tråden skilsmässopapper...snabbt svar !!
  • Wilja

Det tar minst ½-1 år när man har barn, oavsett ålder. Iallafall gjorde det det när mina föräldrar skildes.

• såsen

Hej
    Papprena hämta man på tingsrätten...om jag minns rätt
    Och har man gemensamma barn är betänke tiden 6 månader

Lycka till

• Anonym (<(oo)>)

Vi hämtade pappren på Tingsrätten.
    Å det är 6 månaders betänketid om man har barn i familjen.
    Vare sig det är bio eller bonus.

Det var så reglerna var för mig när jag skilde mig från min man
    och han var inte pappan till min son.

• Anonym

Kostar det pengar att skiljas/ansökan om skilsmässa??

• Anonym (Gjort det)

Nej det kostar inga pengar. Du kan prata med skatteverket, tror faktiskt att de är dem nuförtiden som handhar det. I dsamma vevea får du byta tillbaka namn osv. Har du barn (oavsett om det är dina eller ni har bott med den andres barn) är det sexmånaders väntetid innan den går igenom. Detta är en formalitet - rent praktiskt är det inte någon skillnad. Har ni barn tillsammans, får ni gemensam vårdnad oavsett vad ni vill. Såvida den ene inte ger den andre rätten till ensamvårdnad, vilket sällan sker. Om barn inte är inblandade tror jag det tar drygt en till treveckor i handläggningstid. Hoppas det hjälper dig lite.

• Realist

Jo, det kostar en 500:- eller nåt sånt. Det ska betalas in samtidigt som man lämnar in ansökan.

• Anonym (skild)

Vi fick betala när vi skiljdes tror det var 380 eller 480, nåt sånt. Och vi var tvungna att gå till tingsrätten.

• Sannive

De tar ut en administrativ avgift på 450 kronor när ni lämnar in er ansökan.

Se till att ha så mycket klart som möjligt! När ni lämnar in er ansökan, och har barn, kommer ni att få 6 månaders betänketid. När den har löpt ut, så måste ni skicka in en "Ansökan om fullbordan utav äktenskapsskillnad". När den väl är inne så klubbas skillsmässan igenom.
    Har ni inte barn så är handläggningstiden ca 3-4 veckor och ni får ingen betänketid såvida inte den ena partern ber om det.

Det kan vara bra att veta, att man KAN göra en bodelning under pågående skillsmässa, så slipper ni det tjafset när väl skillsmässan har klubbats igenom.

Ansökningar hittar ni antingen på Tingsrättens kontor, eller via deras hemsida.

• Panope

Ett tips är att ni bägge två skriver på samma ansökan. Då går det hela mycket snabbare. Om du själv lämnar in en ansökan så tar det betydligt längre tid

• Bo Peep

Anonym (gjort det) du har helt fel.

- Det är inte Skatteverket utan Tingsrätten som handlägger mål om äktenskapsskillnad,
    - det kostar 450 kr i ansökningsavgift, måste betalas, annars görs inget.
    - man får INTE gemensam vårdnad antingen man vill eller ej!!

Vore bra om folk kollade upp saker lite först innan de gav råd, men det gäller ju de flesta trådar på FL.

Ja, ni får sex månaders betänketid om det finns barn under 16 år i hushållet, Ja, det går fortare om ni ansöker gemensamt och ja, ni måste ansöka om fullföljd av äktenskapsskillnaden efter 6 månader och före ett år. Gör ni det också gemensamt så går det fortare. En viktig sak är att bifoga personbevis för er båda tillsammans med ansökan och begäran om fullföljd.

/BP

• Matisse

Jomen visst är det så att om man skiljer sig så blir det automatiskt fortsatt gemensam vårdnad om gemensamma barn, om man var gift när man fick dem, vill säga.

• Realist

På ansökningsblanketterna så kan man fylla i om man vill ha gemensam eller enskild vårdnad. Går båda med på enskild så blir det väl det?

Det är väl först om man inte kommer överens om vilken form av vårdnad man ska ha som det blir tvist om det?

Rätta mig om jag har fel, men det är inte samma sak som att det automatiskt blir gemensam vårdnad.

• Matisse

Naturligtvis blir det ensam vårdnad, om båda är med på det. Annars gemensam.

• styrdalen

OBS! Tänk på att bodelning ej skall undertecknas förrän skilsmässan är klar. Har ni råkat skriva på bodelningen innan skilsmässan är klar så är den ogiltig. Kan vara bra att veta för den (ofta) kvinna som är så trött på allt att hon går med på vad som helst bara hon kommer därifrån. Har du varit för snabb med att skriva på bodelningen så kan du hävda ogiltighet efter flera år!!!! Bra va, under förutsättning då att ovan gäller.

• Sannive

Man kan begära bodelning under pågående äktenskapsskilnad, detta görs då utav en bodelningsman utsänd ifrån Tingsrätten. det är ett dyrt alternativ men giltigt.

Svar på tråden skilsmässopapper...snabbt svar !!