• Waterlily

    Föräldraledighet i samband med adoption

    Jag undrar hur det är med föräldraledighet i samband med adoption? Är det samma regler som gäller för biologiska barn? Dvs att från det att vi kommer hem med barnet får vi ta ut lika många dagar med föräldrapenning som biologiska föräldrar?

    Får man någon ersättning under den tiden man är i landet och hämtar barnet? I vissa länder kräver de att man är där 4-5 veckor, det är ju rätt lång tid om man måste ta tjänstledigt.

    Någon med erfarenheter?

  • Svar på tråden Föräldraledighet i samband med adoption
  • Nettis1975

    Ingen erfarenhet, men det stod om det i foldern om föräldrapenning och det är precis som du skulle fött barnet själv. Lika många dagar. Kan tänka mig att du kanske kan få ta ut föräldrapenning under den tiden du hämtar hem ditt barn.

  • en glad

    Föräldraledigheten börjar den dag Ni får barnet i Er vård - hemma eller i ursprunglandet.

  • Jennie med ie

    Ja, fr o m den dagen man får barnet i sin vård kan man börja ta ut föräldrapenning. Så de flesta behöver använda en del semester eller annan ledighet under en del av resan t ex. Och man kan till skillnad från andra föräldrar inte ta ut dagar FÖRE barnets ankomst så att säga.

    Antalet dagar är dock samma.

  • MBert

    Som Jennie skriver så är den stora skillnaden att man inte får ta ut någon FP INNAN man får barnet i sin vård (OCH kommit hem och kan bekräfta det = lång eftersläpningstid = ligga ute med pengarna).

    Man har tyvärr ingen möjlighet att, som biologiska föräldrar får, ta ut FP i samband med föräldrautbildning som är obligatorisk för att få medgivande för adoption). Så skulle den ligga på dagtid så får man själv ta ut semester, tjänstledigt eller komp. Nu lägger många (studieförbund och kommuner) den utbildningen på kvälls- och helgtid bl.a. av den orsaken, men det gör också att det kostar mer eftersom det är övertidsersättning för de som håller utbildningen.

    Eftersom man inte får ta ut FP INNAN man får barnet i sin vård kan man inte ta FP för att överbrygga jobb-föräldraledighet t.ex. för att packa och resa (fram tills dess man får barnet i sin vård) eller då vikarien har kommit och resan blir framskjuten, utan då får man ta ut semester, tjänstledigt eller komp.!
    I de länder där man vistas länge är det dock vanligt att man får barnet direkt vid ankomst eller efter några dagar, så man inte behöver ta hela vistelsetiden som semester.

    MEN problemet är att man är två som reser och båda kan inte i efterhand få ut FP på samma barn! Det finns 10 extradagar att ta ut i samband med detta, men om vistelsen blir längre så måste någon ta ut semester, tjänstledigt ...

    "Barnet i sin vård" räknas hos försäkringskassan som startdatum för FP. Det är fr.o.m. det datumet som regler gäller, t.ex. att man efter 1 år måste ta ut minst 5 dagar/vecka för att behålla sin SGI.
    Ibland kommer det brev till adoptivföräldrar när barnet fyller 1 år (och kanske bara varit hemma några veckor) om dessa regler, men det gäller som sagt från "barnet i sin vård"-datumet (och det bör man påtala om de inte vet det).

    Samma sak när det gäller hur länge man får ta ut FP = åtta år från den dagen man får barnet i sin vård dock senast innan barnet fyllt 10 år. FP betalas inte ut till barn som fyllt 10 år oavsett hur gammal barnet var när det kom.

  • Sue70

    Säkert en helt udda fråga men den dök upp när jag hakade på denna tråd. Om ett par adopterar ett syskonpar som inte är tvillingar ges dubbel FP då?

    MVH Susanne

  • Vem vet

    Om barnen är inom de gränser som beviljar Fp förstås

  • LottaRos

    Men tvillingföräldrar får INTE dubbel fp!

    Vi får 90 extra garantidagar o 90 extra sjukpenningdagar för tvilling 2.

  • Vem vet

    Nä, det var inte så jag menade, jag menade Ja, de får precis som med tvillingar.

Svar på tråden Föräldraledighet i samband med adoption