• Tesamaja

Allergimedicin till 14mån?

Min dotter 14 mån har symtom på pollenallergi. Det började förra veckan med rinnande ögon (dock ej röda och verkar inte klia), rinnande snuva och irriterande hosta.
    Jag ringde BVC som gav mig en tid till husläkaren som var totalt meningslös! Blir så arg på läkare som inte bryr sig eller gör ett noggrannt jobb! Tittade bara på henne jättesnabbt och lyssnade på lungorna sedan sprang han iväg och skrev ut ett recept på Tavegyl. Men jag är väldigt skeptisk till att ge ett så litet barn allergimedicin när hon inte är sämre. Det klart att hon påverkas och att hon lider, näsan blir ju alldeles röd av allt snytande!
    Så min fråga är: Är det elakt mot barnet att inte ge medicin när det finns? Medicinen har ju biverkningar som trötthet och så också... Snälla ge mig er mening för vi är kluvna här hemma.

• Svar på tråden Allergimedicin till 14mån?
  • AnneSophie

Alltså elakt och elakt... Man får ju väga fördelar mot nackdelar.

Jag kan ju undra (inget illa ment) vad du trodde att BVC-läkaren skulle göra... Det finns ju inte så mycket man kan göra mot pollenallergi (jag är i samma sits) mer än att isolera sig, gå ut och acceptera läget eller medicinera.

OM ni anser att er dotter har väldigt ont av pollen så tycker jag att ni ska ge henne Tavegyl. OM det känns som att hon klarar sig ändå (du skrev ju själv "...allergimedicin när hon inte är sämre") så låt bli.

Finns nog inga enkla råd. Sorry.

Själv hoppas jag på regn så att allt pollen regnar bort.

• Blå blom

Det är väl inte fel att låta henne prova en dos. Då märker ni om hon blir trött, och om hon blir bättre. Vill ni inte ge tabletter kan ni köpa Lomudal ögondroppar och nässpray receptfritt på apoteket. Det går även att droppa ögondroppar i näsan om ni inte vill spraya.

• listo

Nja alltså jag kan ju undra lite som AnneSophie: Vad hade du tänkt dig att läkaren _skulle_ göra? Det går ju inte att bota pollenallergi, endast att lindra symptomen. Och det gör man ju genom att antingen medicinera eller stänga in sig för att slippa utsättas så mycket.

Om du tycker det verkar jobbigt för dottern, så ge medicin. Om du tycker att det inte verkar behövas, så låt bli. Det är omöjligt att säga om det ena eller andra är elakt eller inte, det är en avvägning som ni som föräldrar måste göra.

Och så hoppas vi på snöstorm eller åtminstone hällregn så att en del av eländet försvinner snart!

• LillaM

Vår son har fått Aerius, som är en speciell allergimedicin för barn under 1 år som dom inte blir trötta av.
    Men Tavegyl är säkert lika bra. Ge det, allergi är jobbigt.

• Tesamaja

Tack för svar! Nu känner jag mig mindre villrådig.

Svar på tråden Allergimedicin till 14mån?