• Jennie Brunflo

Renovera möbler/bygga egna möbler

Jag tycker det verkar så otroligt roligt att renovera möbler och bygga egna möbler.
    Tyvärr räcker inte tiden till riktigt här hemma.

Sedan tror jag att jag skulle fega ur för att jag inte har ordentliga verktyg och material.
    Men det är en framtida dröm, att renovare trästolar, bygga tv-bänk (som jag redan designat och ritat), bygga väggfasta bokhyllor i hallen med belysning mm.

Åh...om jag hade haft pengar och tid då hade jag börjat nu!

• Svar på tråden Renovera möbler/bygga egna möbler
  • Linsen

Kan du inte börja med ett litet projekt då? Köp t ex en gammal stol som du slipar ner, spacklar diverse skador och målar om. Klä om dynan och vips så har du fått pyssla lite utan att det tagit massor av tid i anspråk.
    Sen när du fått in vanan går arbetet fortare och då tar ju inte större projekt heller så lång tid.
    Dessutom hinner du samla på dig verktyg du behöver. Tro mig, man kommer långt med "vanliga" verktyg som brukar finnas i ett hem. Hantverkarna har ju i alla tider tillverkat vackra saker utan en massa maskiner.

• Jennie Brunflo

Vet du vad jag gjorde förra helgen?

Jag tjatade åt mig en extremt ranglig stol av min syster. En superfin trästol!
    Jag ska på något sätt fixa så den inte är ranglig, ta bort färgen på något sätt (den verkar betsad i tre olika färger just nu...fast otroligt skavd) och måla den antikvit.

Jag har även tagit bort handtagen på badrumsskåpen, spacklat igen hålen....väntar på att det ska torka så jag kan slipa och måla om luckorna. Sedan har jag köpa nya knoppar som ska dit.

Lite snyggare med ljust grågröna luckor....än med bruna jalusiluckor.

Det är såååå kul!

Tyvärr hinner man inte så långt när lilla fröken vill ha uppmärksamhet. Konstigt va?!

• Linsen

Kombinationen barn och renovering går ju inte alltid ihop sig.
    Jag grejar mest på kvällar och nätter då man får vara i fred. Tur att sonen inte är lättväckt.
    Gamla rangliga stolar brukar bli bra om man limmar om pluggarna. (Förutsatt att den är pluggad då.) Annars går det ju bra att dra i några extra skruvar som man försänker och spacklar över hålen.

Glöm inte att ta före- och efterbilder! Det är grymt kul att kolla på dem sen! Man känner sig sååå stolt!

• Jennie Brunflo

Nejdu, barn och renovering är inte så bra kombination.

Jag har faktiskt inte kollat på stolen än, men jag har allafall sett att den är skruvad under i sitsen och i stommen. Jag få undersöka om det bara är att dra åt de befintliga skruvarna eller om jag måste göra någon ny käck konstruktion.

Oh.....nu kliar det i fingrarna.....och Sigrid borde vakna.....för 5 minuter sedan.

• Linsen

Silvertejp är annars en fantastisk lösning!

• Jennie Brunflo

*asg*

Ja, alla sätt är ju bra utom dom dåliga!

• Kajsan

Det är ju det roligaste som finns ju!
    Har köpte en gammal "Emmastol" idag faktiskt, som jag tänkte klä om!
    Ska dock göra en ny tråd angående det, för jag vill ha tips och råd...
    Kör på bara Jennie, det kan inte bli mer än fel, och då får man göra om!
    Jag har foto på en byrå i mitt krypin som jag slipat ner, målat om , bytt ut handtag och kaklat mosaik på.
    Mycket finare än den bajsbruna 70-tals byrån den var tidigare!

• vigdis

Förstår att det är svårt att få tid, men annars rekomenderar jag en möbelrenoveringskurs på ex. ABF. Kolla upp att läraren har goda kunskaper, annars är det värdelöst. Själv har jag renoverat upp ett klaffbord, ett gammalt fönster, två 40-tals fåtöljer, en 80-tals vilstol, köksstolar, ett sybord osv....

Svar på tråden Renovera möbler/bygga egna möbler