• Mysan82

kasterad katt som märker revir

hur gör man med en katt som närker revir o pinkar inne?? Hna kasterades för 2 år men det har inte blivit bättre, börjar tröttna nu på att torka piss jämt.

• Svar på tråden kasterad katt som märker revir
  • Rebekka

Ja vad gör man Vilken tråkig situation, om du har tid så får du följa efter honom och spruta vatten på honom när han gör det. Då kanske han lägger av. Men jag tror att det är väldigt svårt att få katten till att sluta. Är han innekatt? Om han är det så kan det handla om att ha behöver stimulering att han är uttråkad eller så protesterar han mot något. Det är så svårt det där med katter som gör så.
    Lycka till

• Mysan82

han är både inne och ute. han har även kattlåda inne. jag har provat o spruta vatten... även hälla klorin som är starkt men icke att det hjälper.

• Muskot

Nånting är han förmodligen missnöjd med. Kanske du kan prova en annan sorts kattsand eller så? Eller så vill han bara ha lite mer uppmärksamhet - testa att leka och gosa med honom mer. Katter är känsliga djur... Försök fundera ut om det är vid något speciellt tillfälle han brukar kissa, nåt speciellt som har hänt just då. Kanske han känner sig ensam och vill ha en kattkompis?

Hällt Klorin? Inte på katten väl? Har läst att katter inte tål Klorin för övrigt så det ska man nog vara försiktig med att använda överhuvudtaget. Vinäger och ättika funkar rätt bra för att ta bort kattkisslukten.

• Mysan82

nej nej inte på katten utan jag skurade golvet med klorin...

han brukar kissa nattetid.. dagtid går han på lådan om han är inne, men förstår liksom inte varför han inte gör det nattetid.

Och kattkompis har han en inne och en massa katter ute.
    hoppas du förstod mig lite bättre.

• marina7712

Troligen kastrerades han för sent, inte ovanligt att det blir så... Du får väl helt enkelt slänga ut honom på natten. Dessvärre brukar det vara näst intill omöjligt att få dom att sluta kissa inne när dom väl börjat...

Lider med dig, hade en "innekissare" för några år sen och det är INTE kul...

• Mysan82

men han var bara 1 år när han kastrerades.

men vintertid kan jag inte slänga ut honom för han får ingen vinterpäls.

han har t o m pinkat i skorna....

• Muskot

Hihi, då förstår jag bättre :) Det är klurigt det där med innekissare men inte omöjligt att få stopp på det. Svårt bara att lista ut vad som ligger bakom... Min ena katt kan inte motstå att kissa på svettiga kläder, typ träningskläder, så det är bara att se till att han inte kommer åt att göra det. Kanske det är nåt liknande med skor?

Är han sams med kattkompisen inne? Kanske de behöver en korg eller mysig liggplats till, kanske han behöver nåt ställe som är hans eget? Som sagt, man kan bara spåna och försöka ge kissen en massa kärlek och försöka grubbla sig fram till vad som kan ligga bakom.

Sen finns det en spray som heter Feliway att köpa hos en del veterinärer, den funkade väl sådär för min katt men kan absolut vara värd att prova. Och så har jag läst om ett läkemedel som heter Clomicalm som ska kunna hjälpa mot sånt, kolla med en veterinär!

www.agria.se/Agria/agriaforum.nsf/(webthread)&count=-1&threadid=ID:D9AC1A5AB6402A18C1256EE40049DA99&forumid=ID:C5C119B23519A565C1256BBA004BFC6B

www.agria.se/Agria/agriaforum.nsf/(webthread)&count=-1&threadid=ID:DD2A89FB71CED833C1256F050026C42A&forumid=ID:C5C119B23519A565C1256BBA004BFC6B

Jättemycket lycka till!

• Mysan82

nu har jag ställt en sak på det stället som han brukar kissa o än har han inte gjort nåt... kan det vara så att han känner lukten o därför kissar där?

ang eget ställe så har en säng han sover i (sambons sons säng)
    han sover även där när han sover där(sonen)...

kärlek får han jämt för så fort man sätter sig ner så kommer han o lägger sig i knät....

• Cotterpin

Min hankatt markerar gärna mat, allt tyg som ligger på golvet blir oftast kissat på, tyvärr.. detta gäller framförallt mattor och handdukar :/

Han gjorde så redan innan han blev kastrerad så jag misstänker att det är endel av hans sätt. Vatten har inte hjälpt alls utan han ser det som ett "ok" beteende.

• Muskot

Bra att han får kärlek Ja han kanske bara kissar på samma ställe av slentrian. Hoppas det går bra, håller tummarna!

• Arlövstösen

FY SPRAY! Funkar mot det mesta.... TESTA att spruta där han pinkar...! :)

• Mysan82

han har inte pinkat inatt... det hjälpte tydligen o ställa en lite möbel där.
    Tack för era svar!

• turia

När han ser kissar utanför kan hans drift att markera inne bli för stark..lixom markera att här bor jag! o ingen katt kommer in...

• Mamma Mu med Sparven Max

Hej! Det gäller att bryta hans rutiner. Som nu när du ställt en möbel där istället. Han verkar göra det av ren rutin. Han tycker nog att det är helt ok att kissa där. Det kan ju vara så också att han inte är nöjd med något, som de andra skrivit men det är jättesvårt att komma på vad. Det kan bara vara att man flyttat matskålen (även om detta kanske inte är fallet). Katter är jättekänsliga för förändringar, nån ny i familjen, möblerat om, vad som. Testa med att byta kattsand. Och inte låta kläder ligga framme.. LYCKA TILL!! Kram Anna

• Mysan82

Tack så mycket för svaren.

Svar på tråden kasterad katt som märker revir