Får man dricka KAFFE under graviditet?
vad är negativt med kaffe under graviditet?
har hört att man ska sluta, varför?
*tacksam för svar*
vad är negativt med kaffe under graviditet?
har hört att man ska sluta, varför?
*tacksam för svar*
helt ok att dricka kaffe i normala mängder, de allra flesta brukar dock inte tycka om kaffe under graviditeten...
Nejdå, du behöver inte sluta. Men max tre koppar om dagen rekommenderas. Har inte riktigt koll på varför, men det säger sej ju nästan själv att koffein inte e nåt vidare nyttigt... Har för mej att det var nåt med låg födelsevikt.. Ska kolla upp det.
Jag är absolut inte sugen på kaffe.. men 2-4koppar hörde jag att de är ok!!!
nya rönen idag var ju att ökad risk för benskörhet!!
såg på ett tv-program häromdagen, vetenskapsmagasinet, och där tog dom upp forskning som visar att kaffe kan höja risken för missfall. dom sa inte vid vilka mängder men normala rekommendationer är ju max 3 koppar per dag. I USA rekommenderar man att gravida ej intar något koffein alls (kaffe, svart te, cola produkter osv). Så det verkar skifta..
Tror att en del av problemet med koffeinet är att det försvårar för skelettet att behålla kalcium, eller nåt sånt, det gör skelettet svagare helt enkelt om man intar för mycket koffein, så det kanske är därför, plus att jag också hört att det under de tolv första veckorna ökar risken för missfall.
Har läst någonstans 3koppar kaffe eller fem koppar the/dag
Jag som är ett STORT Kaffe och Cola-Fan, får knappt ner ngt av dom nuförtiden. Pinar i mig kaffe på jobbet ca en kopp om dagen, för att de inte ska ana något än... Brukar dricka 5-7 annars. Är även tokig i cola, inte ens det är gott längre. Men det är väl kanske tur
Däremot gillar jag pripps energy starkt nu gravida skulle inte dricka kopiösa mängder.. så nån i veckan går nog bra!
kaffe o the minskar upptaget av järn från maten. Drick därför ej kaffe eller the direkt efter maten!
Jag är väldigt känslig för koffein så jag behöver inte så mycket. Jag blir jättetrött p.g.a. graviditeten och värmen så framåt e.m. på jobbet så dricker jag ½ liter cola för att hålla mig vaken.
En arbetskamrat sa senast igår när han såg mig - Aj aj, akta bebben!
Jag blir så less på sådana kommentarer.
Kaffe klarar jag inte av att dricka längre pga att jag får en sådan förskräcklig halsbränna. Coca-cola har jag levt på under hela graviditeten (brukar inte annars dricka läsk) och är nu i vecka 34, både jag och bebisen mår bra!
Jag har druckit kaffe under båda graviditeter. Man ska dricka mest 4 koppar om dagen.
Helt ok med kaffe om man är sugen!
Det skiftar mellan olika länder, precis som alkoholdirektiv gör. I landet där jag bor är rekommendationen absolut inget koffeinintag, men vad gäller alkohol säger de typ inte mer än ett glas vin/öl per gång. Tvärtom mot i Sverige alltså, där vi har nolltolerans mot alkohol men säger att koffein är OK i små mängder. Så allt är relativt och kulturellt. Tror att man kommer långt med sunt förnuft och måttlighet!
Håller med Noi. Sunt förnuft, själv är jag en verklig kaffetunna i normala fall och försöker dra nr. Nu håller jag mig till två koppar per dag.
3 koppar sa barnmorskan till mig jag som är van att dricka ca 10 koppar om dagen
..men har bytt resterande 7 koppar mot saftsoppa
Jag har inte fått några restriktioner när det gäller kaffe.. Hade lite svårt att dricka kaffe i början, men nu i vecka 30 är det inga problem längre. Dricker nog 3-4 koppar om dagen, ungefär som vanligt.
Bor i Australien, här säger dom typ max 4-5 koppar/dagen. Om du vill dra ner, gör det lite successivt & byt till koffeinfritt kaffe / "godkända" ört-téer så slipper du huvudvärk.