• sessan46

Någon som bor/bott i nyköping?

Hej! Min sambo har fått anställning i Nyköping, men har inte tackat ja än. Vi vill veta lite hur det är för mig med vissa saker innan. Hur ser det ut med jobb för outbildade? Som städjobb, försäljare dyl.
    Finns det hundskolor och hunddagis?
    Nån som kan rekomendera nåt?

Hoppas någon är från denna "lilla" stad och kan svara på något :)

Mvh S

• Svar på tråden Någon som bor/bott i nyköping?
  • Piri

Hej!

Jag bor i Nyköping! Eller strax utanför i alla fall.

Hur det är med hundskolor vet jag inte, men det finns ett hunddagis. Lillemans Hunddagis om jag inte minns fel.

Städjobb kan du nog alltid få. Tyvärr måste jag erkänna att jag bott här i drygt 2 år och är ganska välutbildad, men har inte hittat något fast jobb. Däremot lyckades jag få en arbetpraktik som har lett vidare till både sommarjobb och timvik. Ring arbetsförmedlingen och kolla. Eller ring städfirmorna direkt och kolla om de behöver folk.

Jag älskar att bo i Nyköping! Det är en lagom stor stad som är hur mysig som helst! Hamnen är underbar på sommaren, där kan man sitta i timmar och käka glass och titta på folk. När jag jobbar i stan brukar jag promenera på lunchen och då går jag ALLTID förbi slottet - Nyköpingshus, bara för att det är så vackert!

Det finns massor av trevliga caféer om man vill ta en fika och det finns en hel drös med bra restauranger med lite olika menyer - grekiskt, husmanskost, pizza osv. Runt Nyköping finns det massor med trevliga och mysiga ställen att göra små utflykter till. Mina favoriter är nog Stendörren (naturreservatet) och Åstugan, ett litet cafe som ligger hur mysigt som helst.

Vad gäller shopping kan man kanske önska sig mera. Men det mesta finns. När jag vill ha mera så åker jag till Norrköping (6 mil). VIll man ha ännu mer är det 10 mil till både Linköping och Stockholm.

Kika in på kommunens hemsida www.nykoping.se så får du veta det mesta. Om du vill prata med nån kan du ju alltid ringa till kommunens information - de tjejerna kan allt! Det de inte kan tar de reda på. Kommunens växel är oxå bra, (jobbar timvik där ), där kan de lotsa dig rätt.

• goldfish

Hej!

Jag skulle nog rekommendera dig att söka som timvikarie inom vården och prova på det.
    Jobbar själv inom hemtjänst och det behövs ständigt nya vikarier, en del kommer, en del går för att de efter inskolningen inte tycker att det var något för dem.
    Finns ju även att söka som personlig assistent då de ofta går efter personlig lämplighet och inte alltid efter erfarenhet och utbildning.

Säger som Piri, att vad gäller shopping så kan man kanske önska sig mer.
    Det är ingen stad man kan tänka sig att man ska ta en heldag på stan, men det är som sagt nära till både Norrrköping och Stockholm.

Jag måste nog säga att utbudet av lägenheter är inte det bästa, när jag för två år sen sökte lägenhet stod jag i kö för en hyreslägenhet i nästan 5 månader innan jag fick en etta.
    Nu lämnade jag in en ny ansökan om större lägenhet i februari och fick till svar att kön är så fylld så jag är välkommen med en ny ansökan när denna gått ut om ett halvår.
    Finns ju bostadsrätter, men de är dyra och det är många som är intresserade av allt som är lite billigare.
    Rekommenderar er att kolla upp bostadsbolagen i Oxelösund som ligger 1,5 mil från Nyköping.
    De är billigare i både hyres och köpes.

Det var nog vad jag kan komma på!

• Piri

Nyköpings kommun har två olika vikarieförmedlingar. En för barnomsorgen och en för äldreomsorgen. Ring kommunens växel - där kan du få de telefonnummer som behövs.

Svar på tråden Någon som bor/bott i nyköping?