• DaCiss

Hur stor risk för sterilitet av abort och klamydia?

Vet någon hur stor risken är för att bli steril då man genomgår en abort och har klamydia? Tro inte att det är jag som tänkte genomföra en abort! Nej då, men jag har en kompis som gjort en sådan en gång bak i tiden och jag undrar bara för mig själv, hur stor risk är det att hon kanske inte komemr kunna få barn?

• Svar på tråden Hur stor risk för sterilitet av abort och klamydia?
  • SolFlickan

jag är ingen expert på området, men det utförs ju mängder och åter mängder med aborter numera och riskerna för att det skall gå snett är väl ganska små vad jag förstått.. så jag kan nog tänka mig att din kompis inte borde ha problem pga aborten..
    klamydia kan väl däremot orsaka sterilitet om man bär på det väldigt länge utan att få behandling

• DaCiss

Lägger bara upp tråden igen

• bobolina

skulle nog vilja påstå att risken för ma efter en skrapning är lika stor/liten som normalt. Klamydia å andra handen kan ifall man går länge utan behandling åsamka skador på äggledarna. Så naturligtvis kan det påverka din fertilitet.
    kjam och lycka till

• DaCiss

Så det blir ingen större risk då vid abort och klamydia? Jag hörde det av hon som har gjort aborten och samtidigt hade klamydia att risken skulle vara större just vid blandningen av dessa två saker. Men inte vet jag? Kan inte hitta någon sån fakta om saken på nätet så kanske nått hon fått om bakfoten?

• Nette

Min kompis hade klamydia i tonåren och hon kan INTE bli gravid naturlig väg och läkarna säger att detta är pga Klamydian. / Nette

• Jes

Jag gjorde en abort för några år sedan och de upptäckte då en klamydiainfektion precis efteråt. Jag fick dropp med antibiotika. Är nu gravid i vecka 29. Har ingen vetenskaplig kunskap om det här men för mig gick det i alla fall bra!

• DaCiss

Åj så bra de låter =) Man vill ju inte se en kompis märka att hon e steril då hon tänkt på barn i så många år
    Men håller tummarna för att allt är ok!

• Zmulan

Själva aborten är ingen fara, den utförs ju på samma sätt som en skrapning efter ett mf. Däremot så KAN klamydia leda till sterilitet om man har haft klamydian länge utan att veta om det. Det är därför det är så viktigt att kontrollera sig (som kvinna) om man inte har en och samma partner.

• twentyone

jag fick reda på att jag hade klamydia för ett år sedan ungefär, vet inte exakt hur länge jag gått med det då, men det borde vara ca ett halvår.
    På ungdomsmottagningen sa dem till mig att har man haft klamydia en gång och blivit behandlad så kan man räkna sig själv som lika fertil som alla andra i princip, men uppemot 3-4 gånger så kan man tydligen räkna sig själv som steril.
    sen beror det också på hur länge man gått med det och hur lätt man har för att bli gravid från början.
    Fick en chock när dem sa att jag hade klamydia, skulle bara göra en rutinkoll, alltid haft fast partner och noggran med att skydda mig. det första jag tänkte var "att nu är jag steril".
    Tänker fortfarande på det ibland.
    Förmodligen var de min nuvarande sambo som smittade mig och han har förmodligen fått det från sitt x, eftersom jag testade mig innan jag blev ihop med honom.

Jag har också gjort en abort när jag var 15, men det ska tydligen inte vara några problem.

• Frejja

Jag har haft klymida 1 gång i mitt liv, och mina äggledare blev sk. ärrade.
    När jag och min sambo hade försökt i nio månader så sa min läkare att om det dröjer upp till 1 år så skulle jag få en utredning, och läggas i kö till att få hjälp konstgjord väg.
    Jag tror att risken kan vara ganska stor om man haft klamydia, och det skadar inte att be att få en undersökning så att det kollar hur det ser ut, om man är orolig.
    Nu är jag lyckligtvis gravid, och är så otroligt tacksam. Mentalt hade jag nästan gett upp - inte för att vi hade fått försöka i nio månader ( det är inte speciellt lång tid om man jämnför med många andra, utan ganska normalt ), utan jag blev helt enkelt nedslagen av nyheten om mina ärrade äggledare.
    Nu hör saken till den också att jag hade utan att jag visste om det gått med min klamydia väldigt länge och det urartade med kraftiga blödningar och otroliga smärtor. Om man inte haft så stora problem som jag hade kanske risken inte är lika stor.....
    Kolla er ofta tjejer...det är det värt!! :)

Kram!

• Melinda

Dom ska alltid göra en klamydiaodling INNAN en abort.
    Har själv gjort en abort när jag var yngre, då gjorde dom en rutinmässig klamydiaodling innan... Nu hade jag ju inte klamydia men kan tänka mej att det är farligt att ha vid ett ingrepp som abort...

• DaCiss

Jaa, klamydia i sig själv vet man ju att kan leda till sterilutet ifall man går med det för länge. Men just hur stor risk för sterilitet det är om man har klamydia samtidigt som man utfört en abort hittar jag då ingen fakta om. Tjejkompisen jag har verkar inte heller fått veta något extra om detta för hon går bara omkring med en tanke på att hon kan vara steril pga aborten med klamydian. Mer info om saken fick hon då inte. Nåja, kanske kan fråga min bm om saken, fast hon verkar inte veta något om nånting så hennes ord litar jag inte mycket på att stämmer. Knepigt

Svar på tråden Hur stor risk för sterilitet av abort och klamydia?