• kampa

HJÄLP!!! Jag har ätit halstabletter som man inte får äta....

Har haft så himla ont i halsen så jag åkte till apoteket och köpte Mucoagin. Har ätit 3 stycken och läste nu precis att man INTE ska äta dessa vid graviditet! Är så rädd för att jag nu skadat bebisen i magen, tänk om det blir något fel nu ....

• Svar på tråden HJÄLP!!! Jag har ätit halstabletter som man inte får äta....
  • Hemma hos oss

Ring sjukvårdsupplysning om du funderar på detta.
    Jag är ingen expert, men tror inte att ett sådant litet antal kan skada.

• kampa

Jag ringer och kollar, tack för rådet! Hoppas att det inte gör något, känner mig jätteorolig...

• Hemma hos oss

Förstår att du är orolig, men det är säkert ingen fara.
    Lycka till!

• Leki

Hej Kampa, jag blev erbjuden en sån tablett på jobbet när jag hade så ont i halsen så dum som jag var tog jag den i och med att den är receptfri på apoteket. Sen när jag gick själv till apoteket för att köpa dem fick jag reda på att man ska inte ta dem under graviditeten. Jag har ringt till både läkemedelsupplysning, sjukvårdupplisning + kollat själv på nätet och fått veta en och samma svar" Man ska inte äta dem, speciellt under första 3 mån." Varför och vad de kan ställa till med fick jag inte veta. Däremot djurstudier har påvisat att de är inte farliga, men det är inte testat direkt på mäniskor. Hoppas att du får veta mer . Hälsningar och försök att inte oroa dig för mycket (vilket är s... svårt, själv var jag jätte ledsen och arg på mig själv)

• kampa

Har pratat med BM nu, det var ingen fara! Tillverkarna skriver så för att vara på den säkra sidan. SKÖNT!!!!

Svar på tråden HJÄLP!!! Jag har ätit halstabletter som man inte får äta....