• Bakverk

När i cykeln blev Ni rek att ta ägglossningsspruta?

Jag ska göra en ostimulerad insemination imorgon. Ska ta min spruta ikväll och insemineras imorgon kl 10.30. Hur har Ni gjort eller hur ska Ni göra? Tacksam för svar.

• Svar på tråden När i cykeln blev Ni rek att ta ägglossningsspruta?
  • Hoppful

När jag har gjort ostimulerat har jag inte tagit någon ägglossningsspruta. När jag har gjort stimulerat så har jag fått ordninationen att ta den 36 timmar innan, alltså igår... Vilken spruta ska du ta? För pregnyl tar 36 timmar på sig att verka. Hoppfull

• Bakverk

Jag har precis tagit Ovitrelle (eller min sambo har rättare sagt gett mig sprutan). Skulle ta den ikväll kl 20.00 enligt läk. Det är vår första insemination. På vilken sida har du fått rek att ta sprutan? Enligt läkaren kommer min ÄL att ske på vä sida denna gången. Han sade endast att jag skulle ta sprutan i navelhöjd men inte på vilken sida. Spelar det någon roll?

• Burkamelen

Hej Bakverk

det spelar ingen roll vilken sida du sätter sprutan, bara du sätter den i underhudsfettet (runt naveln).

(jag är sjuksköterska och har själv tagit 7 ovitrelle sprutor så jag vet

• Bakverk

Burkamelen: Vi satt in sprutan ca 3 cm nedanför naveln och så förde han in hela sprutnålen och injecerade vätskan. Verkar det ok? Hur långt innan har du tagit sprutorna? Tycker du det verkar nära in på insemination? Har ingen erf av detta tidigare.

• Burkamelen

Hej
    Jag satte min spruta 36 timmar innan insemination. Jag har alltid satt min spruta 36 timmar innan äggutplockning(="ägglossning") när jag gjort provrörsbefruktning.

Men lita på din doktor. Har hört att om man gör två inseminationer så kan man göra dagen efter man satt sprutan och ytterligare en dag efter. Gör inget om spermierna är på plats innan ägget.

Gör du insemination med frusen sperma? De lever i 24 timmar. Ett ägg som lossar lever i 1-2 dygn.

Lycka till, vi kanske ses på BB...blev inseminerad för en vecka sen och väntar med spänning...

• Burkamelen

Bakverk

Du satte sprutan helt fint. 3 cm från naveln låter helt bra.

• Skrollisen

tog min ovitrelle 48 h innan insmeination..
    fick jättont runt injektionsstället, svullande och fick ett blåmärke.. men kliniken sa att et var vanligt..
    fick inget utslag av de andra sprutorna..

• Bakverk

Burkamelen: Det låter bra. Håller tummarna för oss!! Jag kollade med ÄL-stickor i e.m. och jag hade fullt utslag så ägglossningsspruta verkar fungera som den ska. Vi fick inseminerat 4,7 milj spermier. Vi kan väl ha kontakt och se hur det går!

Skrollisen, lycka till du oxå!

• Bakverk

Burkamelen: Förresten hur känns det? Några särskilda symtom?

• Bakverk

Burkamelen: Vi gjorde insemination på "färsk" sperma som "tvättas". Ni då?

• Burkamelen

Bakverk,

jag börjar bli dönervös och känner efter hela tiden. Fast det är inte förrän idag /imorgon som det ska fästa, om det kommit så långt.

Tyckte just att jag känner mig lite spänd i magtrakten...hoppas det var bebben som satte sig ordentligt fast och inte bara en fis på tvären! Visst kan vi ha kontakt och se hur det går! *håller tummarna för oss båda*

• Burkamelen

Bakverk:
    Om du gjorde insemination med färsk sperma så lever de i tre dagar! Det är därför du inseminerades dagen efter ägglossningssprutan.

Jag inseminerades med donatorspermier som har varit frysta, och de överlever bara 24 timmar, så då har man mindre marginaler och måste pricka in ägglossningen bättre. På så sätt har du kanske större chans att lyckas!

Jag inseminerades med 5 miljoner spermier. Det krävs 2 miljoner för att det ska funka. Om de träffar på ett ägg som är fint vill säga...

• Skrollisen

burkamelen: min gyn sa att minimigränsen vid insemination var 20 miljoner.. är det skilland när det gäller fryssperma eller gjorde de ett undantag för er?

Svar på tråden När i cykeln blev Ni rek att ta ägglossningsspruta?