• Soffen

Svullna fötter som ej vill minska = Havandeskapsförgiftning?

På vårdguiden står det att svullna fötter eller händer kan vara tecken på havandeskapsförgiftning om svullnaden inte går ner över natten. Jag är i vecka 30 och svullnade upp som en ballong i går. Allt gick jättesnabbt och det har inte gått ner sedan dess, inte heller över natten. Mina fötter är gigantiska och ömmar, medan ansiktet ser relativt normalt ut. Behöver jag vara orolig eller är det normalt att svullna upp sådär? Jag tycker att det är lite tidigt bara...

• Svar på tråden Svullna fötter som ej vill minska = Havandeskapsförgiftning?
  • Akk76

Det kan vara vatten i fötterna. Det kan man få när man är gravid, kolla upp det.

• malin1000

jag är i v 34 och har varit svullen konstant sen v 14 typ, tycker det var konstigt att det stog så, nästan alla blir ju svullna av vatten när de är gravida, men kolla med din BM för säkerhets skull, onödigt att gå och oroa sig!

• Asrta1

Prova och sitt med fötterma högt...nu har det ju även varit jättevarmt ute då svullnar man lättare....Havandeskapsförgiftning kommer inte över en natt...har alla värdena varit bra innan så bör det inte vara HF..men du kan ju alltid ringa din BM och prata med henne, oftast så är det ju tryggast och få besked därifrån (enl. mig om man är väldigt ororlig)

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 31 (30+1) !
  • Soffen

Asrta1:
    Enligt vårdguiden kan man få havandeskapsförgiftning på endast ngr timmar, precis som att det lika gärna även kan dröja flera veckor. Men jag ska till BM imorgon på koll iaf så jag får ta upp det då. Jag reagerade nog på att det gick så snabbt bara, och fötterna är verkligen GIGANTISKA. Tack för ditt svar!

• Asrta1

Ok... men om du nu visste det själv så varför fråga då?
    .....som jag skrev så trodde jag...

Lycka till imorgon!

• Lina o Markus

Gå in och titta på mina "vackra" fötter i mitt bildgalleri. Jättesvullna men jag har inte havandeskapsförgiftning...
    Har även svullna händer och jätte ont i handleder etc...
    Vi får nog bara stå ut

LYCKA TILL

• 1978nettan

jag undrar oxå varför du frågar det när du visste det själv?!

• 1978nettan

jag har oxå foto på mina svullna fötter i mitt galleri

• Jesssicaaa

Har också lite svullna fötter under dagarna..ofta då jag gått mkt på stan och så..är i v29 och det känns ganska så tidigt..

• Soffen

Jag hann ju läsa lite mera nu under tiden, medan jag väntade på svar från alla er andra duktiga på FL som har så mkt erfarenheter att dela med sig av =-)

Samtidigt hoppas jag få höra information av ngn som har erfarenhet av havandeskapsförgiftnming kring hur de har upplevt svullna fötter och händer.

• Nettis1975

Jag fick hf  som upptäcktes v.29.

De vanligaste symptomen är högt blodtryck och protein i urinen samt svullnad. Och som du själv skrivit tidigare kan hf misstänkas om svullnaden inte går ner efter vila.

Har man endast svullnad och inga andra symptom är det inte hf.

• Asrta1

Då ska jag bjuda på en sk "matnyttig länk" åt dig där det står mkt som kan vara bra att veta och där man kan kolla upp olika grejor under graviditeten man kan oroa sig över

www.growingpeople.se  fick adressen av min BM

• Nettis1975

I mitt krypin finns en länk där man kan läsa om hf. Bra information. Har även skrivit hur jag upplevde det under rubriken graviditeten.

• Lina Jansson

hejsan!! jag förstår att du är orolig.. jag svullnade oxå upp så där plötsligt under min graviditet.. alla sa det är inget ovanligt.. alla svullnar upp.. men men jag hade havandeskapsförgiftning.. något dom sa till mej på sjukhuset när jag vart inlag var att man behöver inte vara så orolig om man inte är svullen i ansiktet.. blir man svullen i ansiktet så då är det förmodligen havandeskapsförgiftning..

• smurfpinglan

jag svulnade upp i vecka 30 och är sedan dess konstant svullen, svulen som fan har säkert gått upp 6 sko storlekar. hör till graviditeten

• lena86

soffen..:D jag är i vecka 39 nu .. jag fick också plötslig svullnade fötter i vecka 37.. och sen dess har de gått up och ner mina fingrar är också uppsvullna ja har högtblodtryck .. men bm kolla om du har äggvita i uurinen och har du inte.. de så har du inte hf.. och de kommer inte göra nått åt de ja har gått med högt blod tryck och svullna fötter i 2 veckor nu.. de väntar bara på att bäbisen kommer snart... men de verkar den inte vilja hehe. men de.. är bara hålla ut .. de gör inget ..

• Soffen

Tack för era svar. Jag hade tid hos BM idag och allt såg fint ut. Jag vet ju sedan tidigare att det är klart att man kan bli svullen som gravid. Men inte visste jag att det kunde gå så kanonfort! Det var därför jag blev lite orolig. Idag har dock fötterna minskat en aning, men det är ändå flip-flops som gäller.

• skinny

Jag svullnade också upp så på fötterna häromdagen och det gick verkligen jättesnabbt.
    Hade havandeskapsförgiftning när jag väntade min dotter och var inte särskilt svullen men hade högt blodtryck och äggvita i urinen. Sedan också en skum huvudvärk som inte liknade nåt jag tidigare kännt.
    Var hos min BM idag och kollade både tryck och urin och här är ingen havandeskapsförgiftning på gång.
    Det är väl förresten helt naturligt att man oroar sig och ställer frågor som man nästan tror sig veta svaret på bara för att få det man misstänker bekräftat. Oro och funderingar är helt naturligt under graviditeten så fråga så mycket du orkar! :)

Svar på tråden Svullna fötter som ej vill minska = Havandeskapsförgiftning?