• Plopp1

Löneförslag??

Ska i morgon löneförhandla inför ett nytt jobb. Men har inte en aning om vad jag ska säga.
    Jobbet innefattar lite trädgårdsarbete, lite lättare snickerier, målning, hålla konstverk fräscha och fina. Alltså ska jag vara runt och fixa lite överallt.
    Enligt kommunal ska jag begära MINST 18000kr. Det känns väldigt mkt för detta jobb tycker jag. Kollade även vad andra där på stället tjänar, de har inte samma arbetsuppgifter alls, men det får bara 13500kr/mån.
    Kollade även vad jag tjänat förr på städjobben, ca 14000-14500kr.

Vad hade ni sagt?

• Svar på tråden Löneförslag??
  • Aaliyah

Säger facket 18 så skulle jag begära 18,5. Sedan får ni väl förhandla?

• Mälaröbo

Man ska ta i!!!Och är du kvinna är det ännu viktigare. Tänk ut vad det minsta du kan tänka dig är sen lägger du på ett par tusen. Det kallas löneförhandling för att man ska förhandla.
    Om de sänker ditt bud ordentligt så fråga vad som krävs för kommande löneförhöjningar. Vad vill de se hos dig!

• Medusan

Det bästa är nog att kolla på lönestatistik från liknande jobb för att se var den marknadsmässiga lönen. Kolla på www.scb.se

Åldern spelar ju också en viss roll.

Lycka till

• Plopp1

Tack för era svar!! Är ju inte så van vid sånt här precis... Känner mig bara överlycklig över att blviit erbjuden jobb, även om de inte vet att jag är gravid.

Samtidigt vet jag inte riktigt hur länge tjänsten gäller, ev bara över sommaren men ev ännu längre. Får reda på mer i morgon.

• Plopp1

Jag har samhäll/ekonomi i grunden, sedan en trädgårdsutbildning alldeles nygjord. Enligt kvinnan jag pratade med vägde trädgårdutbildningen väldigt tungt.

• zitis81

Alla kommun allställda har ju fått lite mer i lön de senaste åren så även inom den säktorn du ska jobba i. Men jag tycker helt klart att du ska begära 18000kr som kommunal säger. Det är ju de som suttit i jätte långa förhandlingar bara för att tillslut lyckats med att få till den lönen. Om då vi anställda inte kräver att få den utan axepterar lägre så är ju deras arbete ogjort.
    Tänk på alla dem som sitter vid en dator hela dagarna de känar ännu mer. Eller de som tex bara övervakar något känar också mer än 18000kr så det är inte så jätte mycket om man börjar jämföra.
    Ditt jobb är ett viktigt jobb. Vad hade hänt om ingen gjorde det, då hade det inte blivit så roligt.
    Bara för att man jobbar inom kommunen ska man inte ta vilken skitlön som helst.

Alltså, begär 18000kr och se det som så att du är värd det.

• lilla nin

ja det är inte lätt det där med löneförhandling jag fick nu som nyex. sjuksköterska 18 men det är bra för på vissa ställen får en ssk 16 och det tycker jag är pinsamt lite för 3 år på högskolan. Klart du ska säga 18 om facket säger det sen får du ju se hur de ställer sig till det.

• Plopp1

Har nu kollat på scb och vad jag får fram bör det vara runt 17200 allra minst 16500. Usch, är så nervös! Nog att man ska börja nytt jobb, sen ska man försöka få en vettig lön också... Detta jobbet trodde jag inte fanns, är precis vad jag alltid velat ha. Så det känns väldigt lyckat.

• Bei Bei

Ett tips är att säga att du hade si och så mkt på förra jobbet och att du inte vill gå ned i lön helst. Ta då gärna i lite så kanske du kan komma överens om en lön som i slutändan är ganska hög. (typ 17500)

♥ Ronja ♥
Svar på tråden Löneförslag??