Måla på tapet?
Skulle det fungera att måla på tapet? Någon som gjort det här? Blev resultatet bra?
Tacksam för svar!
Skulle det fungera att måla på tapet? Någon som gjort det här? Blev resultatet bra?
Tacksam för svar!
Det går jättebra att måla på tapet, det har vi gjort i de rum vi målat i med bra förbehandling så blir resultatet jättebra
jadå vi har gjort det flera gånger, inga problem alls.
Slipa kanter bara så är det bara att köra!
Det lät ju toppenbra!
Då gäller det bara att övertyga maken om att mitt färgval är det bästa!
Fast - en del tapeter är ju så där glansiga (vet inte vad dom heter, kanske någon annan vet) och man kan dra bort ytskiktet lätt. Det följer med i hela bitar. Det skulle jag göra innan jag målade på en sådan tapet.
Fast jag är ingen expert...
Vi skulle måla på tapet en gång och hade vattenbaserad färg, då löste limmet upp sig under tapeterna och det blev bubblor. Så vi fick måla allt med oljebaserad färg en gång först för att "klistra" fast tapeterna och sen måla med den vattenbaserade. Inte så kul meed tanke på att vi valt en miljövänlig färg och så fick vi ändpå ta en oljefärg som dessutom luktade mycket... Mitt råd är att rova på en mindre yta först, så ser ni om det går utan oljefärgen eller ej.
Lycka till och hoppas det blir fint!
jadå..det går mega bra..har gjort det i många rum hemma hos mamma, om man inte vill ha de där taperkanterna som man automatiskt får när man tapetserar så kan man spackla över alla de tapetkanterna och sedan måla...då blir den en jämn och fin yta över hela väggarmna, utan en enda tapetkant!
Ska man inte kolla hur många lager tapeter som sitter redan osv? För att förhindra att de tidigare lossar eller skapar bubblor?
TS... Jag skulle nog fråga på färgaffären om jag vore dig.