• Trinity

Lättöl?

Hur ställer ni er till att dricka lättöl under graviditeten? Jag glömde att fråga BM när jag var där. Jag vet att många gravida inte dricker det av principskäl, men hur står det egentligen till rent alkoholmässigt?

• Svar på tråden Lättöl?
  • Kaninmamma

Jag vill hålla mig, även om jag älskar öl! Läste nånstans att vid vecka 24 så var det extra farligt med alkohol, kommer inte ihåg varför. Jag är vid vecka 20 och vill inte riskera nåt alls med min bebis...

• ulrica

Lättöl innehåller ju alkohol även om det är lite så jag avstår helst för säkerhets skull.

Dock har jag tagit en lättöl vid något festligt tillfälle någon enstaka gång under graviditeten.

Det hela är ju en fråga var just du drar gränsen. Ett glas vin någon enstaka gång tycker några är Ok, andra dricker ingenting alls med alkohol. Även filmjölk innehåller ju lite alkohol. Men man vet inte var gränsen går för vad som är skadligt.

• Kaninmamma

Har hört att det ska finnas alkoholfri öl i spanien (o,o%)... tror ni att det är nåt man kan lita på? (Åker till Spanien imorrn :-P)

//vecka20

• hjartat73

I Tyskland finns alkoholfri öl, Becks, så förhoppningsvis har de det i Spanien också. Den är jättegod.

Kramar

• Baronessan

Jag har druckit alkoholfri cider ett par ggr när det vart fest. Kopparbergs alkoholfria cider innehåller 0,02%.

• Trinity

Jag skulle aldrig ta ett glas vin eller en mellan/starköl. Men jag känner mig konfunderad när det gäller lättöl eftersom man ju kan dricka det och köra bil (fast det är ju iofs tillåtet med en viss promille i bilkörning). Så frågan är ju om den lilla alkoholhalten är skadlig för fostret eller inte.... Hmmmmm, måste nog ringa BM och fråga för jag blir inte klok på det här! :)

• Jessi

Men alkoholfritt vin då, är det verkligen HELT alkoholfritt då??? * *

• felici6

Kaninmamma, det finns öl här i Sverige på systemet som är 0.0% oxå..=)
    Min syster som är gravid och älskar öl brukar köpa det..=)

• xena

jag fick recept på alkoholfritt vin pga att jag hade för lite fostervatten det ska visst öka produktionen så det vet jag iallafall att det finns

• ulrica

Det finns helt alkoholfritt vin, men det vanligaste är att det är typ 0,5% alkohol.

• Isa

Tänk på att två st lättöl motsvarar en folköl. Ifall ni väljer att dricka! Barn under 18 år får inte inneha eller dricka lättöl ( ialla fall i finland)

• Skrattmås

Jag skulle med gott samvete ta en lättöl och till och med ett glas rödvin eller två (inte eftervarann utan sammanlagt under hela graviditeten). Men.. det är ju jag. Vi har alla olika gräns.

Däremot klassas väl lättöl som läsk. Barn får dricka det och lättcider utan att det är olagligt! Rätta mig om jag har fel!

Skål! (vad ni nu än må skåla i) och må så gott!

• Jessi

Drack ett glas alkoholfritt vitt vin igårkväll, och det var UNDERBART gott!!!

• jennan

Om inte annat så har en sköterska sagt att man ska drick lättöl när man ammar, för det ökar "produktiviteten"!

• nindan90

hej Trinity!

är själv gravid och under sommaren har det varit underbart att dricka öl, DOCK alkoholfritt, det finns på systemet, åtminstone två sorter...
    min favvis är Jever Fun (vem sa att man inte kan ha kul utan alkohol....) och den kostar 9 kr. vad gäller alkoholfritt vin finns det ju nu både på systemet och i vanliga mataffärer, har inte hittat någon toppenfavvis, men Schloss Bosenburg (alkoholfritt mousserande ganska torrt) är helt ok.

lycka till

Svar på tråden Lättöl?