• estrell

Såhär mkt väger allt i magen i olika veckor!!

Lite kul vetande bara, som jag tycker är intressant och vill dela med mig av:

V10 V20 V30 V40

Foster: 5 300 1500 3300

Moderkaka 20 170 430 650

Fost.vatten 30 250 600 800

Livmoder 135 585 810 900

Bröstkörtel 34 180 360 400

Moderns blod 100 600 1300 1200

Övrigt 326 1915 3500 5200

Total viktökn 650 4000 8500 12500

Uppgifterna kommer från en brochyr från MamaMia..

• Svar på tråden Såhär mkt väger allt i magen i olika veckor!!
  • Nathalie32

Ja, det är intressant...

Men det jag blir smått irriterad på att det står olika precis överallt (böcker mm)!!
    Tycker att jag har nollkoll på det där nu...

• NiXxI

Mmm...allt från 8 kilo till 15 kilos ökning har jag fått höra som normalt....
    Herregud...sist vägde jag 52,5 kilo och gick upp till 60, denna gången vägde jag 53 kilo och är uppe i 68 redan...vilket är mest "normalt" då. Jag födde en frisk flicka då och väntar en frisk flicka nu...

• Soffen

Jag tror att "det mesta" är normalt, även när man går upp så mkt som 20 - 25 kilo. Vi är ju alla olika och det är ju inte så att allt väger lika mkt på alla. Vissa blir mer svullna t.ex.

Jag vägde 65 kilo innan jag blev gravid, är ca 1.70. Nu i v. 30 har jag "redan" gått upp 19 kilo. Jag är inte särskilt orolig för det, utan känner mig rätt normal ändå. Jag är ju inte "fet" utan det mesta sitter på magen och i benen som har svullnat upp väldigt mycket pga vätska.

Visst kan tabeller med viktangivelser ge lite info om vad man har att vänta sig, men jag går knappast och oroar mig för att jag har gått upp mera än 8,5 kg som tabellen säger att jag ska göra. Jag vet ju att jag äter nyttigt och mår relativt bra.

• A b C d E

Inget att haka upp sig på sådana där tabeller. Naturligtvis kul att kolla lite som gravid men det är ju så mycket som ryms under det "normala". Min moster gick ner 8 kilo under sin graviditet och födde en dotter på 4kg. Jag gick endast upp 4kg under min första graviditet.

• estrell

Nä jag tyckte mest att det var intressant att se vad alla saker i magen väger Sen är det ju helt naturligt att man lägger på sig ytterligare kilon än det som finns i tabellen, var inte menat som någon riktlinje för hur mycket man ska väga, utan bara lite intressant fakta

• Neko

Hm, då borde jag ha gått upp ca 9 kg totalt nu men har bara gått upp 6. O_o

• drullen

JAg har kräkts mkt denna gång, så jag har gått ner 2 kg gnaska komiskt. Mina 4 andra graviditeter har jag gått upp 5 kg, 5 kg, 4 kg och 3 kg...

Svar på tråden Såhär mkt väger allt i magen i olika veckor!!