• Anonym

Arbetsgivarintyg

Vart vänder man sig när arbetsgivaren dröjer och dröjer med att skriva ett arbetsgivarintyg? Jag är rädd att han tänker strunta i att göra det alls. Är tyvärr inte med i facket...

• Svar på tråden Arbetsgivarintyg
  • NoAngel

Har din arbetsgivare någon chef över sig?

• Anonym

Nej han har sagt det men hela företaget är en stor bluff! Ledningen består av han, hans två bröder och hans mamma.

• April Mamma

Arbetsgivaren är skyldig att skriva ett intyg åt dig.(enl lag så ska man få det senast 2 v efter att man har slutat)

När slutade du?

Ta kontakt med din personlachef/avd om det fanns någon!

• Birgitta2

Det finns många oseriösa arbetsgivare. Du måste ligga på och ringa honom hela tiden. Och som NoAngel sa: har han en chef över sig så kontakta honom. Det är personalavdelningen som utfärdar intygen, kontakta dem. Även om du inte är med i facket så kan du ringa för att få råd. Däremot går de inte in praktiskt för att hjälpa dig. Men råd ger dom.

• Birgitta2

Såg nu att det är ett familjeföretag. Ring AF och fråga hur du skall göra i såna här fall. Det är säkert INTE första gången de hört om det här problemet.

• Järn

Man ringer och tjatar på chefen.... Tillslut är det lättare att skriva ett arbetsgivarintyg än att förklara att det ännu inte är gjort...

• Måsen

Skriv ett själv och åk dit med det och låt honom bara skriva under. Så har jag gjort.

• April Mamma

Ok..såg ditt förra svar nu.

Jag tycker i allafall att du kan ringa och rådfråga facket hur du ska göra i fall du inte får ditt intyg,förklara att du ej är medlem men om dom har några tips på hur du skall gå tillväga.

Lycka till!

• Anonym

Det är 15 mil dit och jag vet inte ens vart han håller hus. Jag har skickat ett förskrivet som han bara ska returnera. Slutade 24 april och har ännu inte fått det! Jag känner mig som ett vrak. Inte nog med att man är lurad... nu riskerar jag ev att bli utan a-kassa för att jag inte får intyg!

Ska ringa facket och kolla med dem!

• Blomman77

Du behöver inte vara med i facket för att få ett Arbetsgivarintyg. Alla arbetsgivare är enligt lag skyldiga att skriva ett arbetsgivarintyg när man som anställd ber om ett. Om inte din arbetsgivare har intyget på kontoret så finns det för utskrift på de flesta a-kassornas hemsida.

• NoAngel

Måste väl gå att anmäla honom om han inte gör sitt jobb..
    En sista utväg kanske som inte hjälper dig just nu, men ändå!

• Anonym

Har kollat med facket och de sa att jag skulle vända mig till a-kassan.

Kan man polisanmäla honom? eller vart vänder man sig?

• NoAngel

A-kassan vet säkert! Det har säkert hänt förut tyvärr..

*lycka till*

• Birgitta2

Har du pratat med din handläggare på Arbetsförmedlingen? Detta kan ju inte vara första gången en arbetsgivare strular med sånt här. Inte skall du behöva gå utan a-kassa för att en arbetsgivare är oseriös.

Håller tummarna att det fixar sig för dig.

• Anonym

Fick tag på honom nu via sms där han skrev att han skickar idag! Hoppas verkligen på det så jag slipper ha med honom att göra sen!

Svar på tråden Arbetsgivarintyg