• LadyX

??Tibetansk pekingese??

Finns det en ras som heter tibetansk pekingese?

Det är såhär att vi inte vet vad vår lilla vovve är för ras...
    Men för någon vecka sedan så stanna en tant mig i byn och visa mig sin hund. De var exakt likadana! Underbett, knorrsvans, färg,pälsen, pälsen på öronen (små vågiga), plattnosade osv...

Hon sa att hennes var en tibetansk pekingese och att de skulle vara ovanliga! Men när jag söker på nätet om denna ras så hittar jag ingen... Mysko!

Så... någon som vet?
    Bilder finns i galleriet.

• Svar på tråden ??Tibetansk pekingese??
  • Minelli

De e inte så att det är en blandning av pekingese och tibetanskt terrier? Som liksom bildat en egen ras?

• Kenzie

Kikade in i ditt galleri. Det ser absolut ut som en tibetask spaniel

• susku

vi har en pekingese, och din hund är inte liv våran molly.. ok, kanske dom korta benen och trubbnosen, men inte annars kan lägga upp en bild på våran gris hund!

• Minelli

Har också kikat in din lilla sötnos - får hålla med om att de ser ut som en tibetansk spaniel!

• Peppa

Hunden ser inte renrasig ut, men visst ser den ut att ha tibbe i sig.

• LadyX

Minelli: Jag fråga henne om det inte var tib. spaniel hon mena, men nej. För många har gissat på det...

Susku: jag ska kika in och kolla!

Men jag tycker det ser ut som om Tib. spaniel har mycket mer päls än vår. Så det är väl någon 4-vägs korsning då!

• LadyX

Peppa: Jag tror inte heller att hon är renrasig men eftersom tanten propsa på om att det var en tibetansk pekingese så blev jag lite osäker!

• LadyX

Susku: Jisses vad söta!! Vissa likheter fanns det... Underbettet!!!!

Hon kanske är en blandning mellan tibetansk spaniel och pekingese då? Därav: Tibetansk pekingese!!

• susku

LadyX: hahahaha... ja, underbettet!! molly har ett jätte underbett! *asg* snarkar eran hund? molly låter som en gris... grymtar och har sig!

Eran hund kanske är tex. 75%tibbe och 25%pekingese... därmed fått mer tibbe utseende!

• LadyX

Susku: Ja! Hon snarkar så vi har fått gå upp och be henne vända sig på natten!! Otroligt vilka ljud det kan komma från en sån liten hund!!
    Hennes underbett är jätte tydligt! Det första folk komenterar när de ser henne...!

Funderar faktiskt på att mejla en uppfödare och fråga om dom skulle vilja studera bilder på henne och kanske avgöra om det är en äkta tibbe. Fast det är kanske svårt.

• Kenzie

Ja det är nog jättesvårt att säga om hon är en renrasig Tibbe...men hon är väldigt fin Den där tanten verkar ha fått allt om bakfoten. Hon har nog virrat till det lite med raserna.

• Jan 39

Tibetansk spaniel finns (underbara!)
    och tibetansk terrier.
    Pekingeser är en egen ras.
    Gå in på SKK s rassidor och kolla. www.skk.se

• Jan 39

Nu har jag varit inne och kikat på er lilla sötnos.
    Rasren är den inte. Men den har tydliga drag av alla små kinesiska hundar jag känner till.
    Huvudsaken är att man älskar den och blir älskad tillbaka
    tycker jag. Mer värt än en rosett och ett plastband.

• Ancha

Nåt säger mig att det kan vara lite phalene i hunden
    Men pekinese ser jag inte.

/ancha som älskar att luska raser

Ps. söt vovva iaf.

• Madicken

Din sötnos ser ut som en tibetansk spaniel. Själv har jag en underbar tibetansk tempelhund (Shih-tzu). Kortklippt förstås.

• LadyX

Jan 39:Ja det var det jag visste(att pekingeser är en egen ras) men hon sa att det verkligen var en tibetansk pekingese... Blev lite osäker och tänkt att jag kanske missat någon ny ras..!
    Håller absolut med dig! Hon är underbart snäll vår lilla vovve så hon är lika älskad för det!

• LadyX

Ancha: Phalene...?? Den var ny! Har ingen gissat på innan!! Däremot brukar gremlin, piraya och råtta vara populära! Ha ha!

• LadyX

Madicken: Ja jag tror också att där är tib. spaniel i henne.
    Underbara bilder på ungen och hunden du har i ditt galleri!

Svar på tråden ??Tibetansk pekingese??