• Anonym

Att ta ut pengar

Någon som vet hur mycket pengar man kan ta ut inne på banken?? Högst åt gången??

• Svar på tråden Att ta ut pengar
  • Anonym

varierar från bank till bank, enklast att ringa och fråga!

• malin21

så mycket man vill bara man säger till en dag innan om det e över 20 000 tror jag..

i automaten tror jag det e 8 000 per vecka

fast det e bara vad jag tror!!

• Anonym

Ok bra tänkte ta ut 12000 kr.

• Angel80

Bankerna vill hantera så lite kontanter som möjligt idag pga av rånrisken, många banker har inte kontanthantering överhuvudtaget längre, de som har det brukar har ett maxbelopp, typ 10-20 tusen som du kan ta ut utan förvarning, handlar det om större belopp bör du ta kontakt med din bank för leverens av kontanter, då ser de till att få beloppet levererat samma dag som du skall hämta ut dem. 

Maxbelopputtag på bankomat per vecka brukar vara runt 10000 kr.

• ebben

INNE på banken får man väl ändå ta ut allt man har!?

• malin21

ebben
    ja det får man men inte över en viss summa ca 20 000
    man måste säga till en dag innan..
    säkerhets skäl tror jag

• Angel80

ebben - man skulle kunna tro det, men så är det faktiskt inte längre, iaf på de flesta bankerna, vad jag vet. De vill att man "förvarnar" så de har en chans att fixa fram kontanter.

• Runguska

Om det är fsb (citerar från deras hemsida)

"Du kan ta ut max 8 000 kronor per gång. Under en sjudagarsperiod kan du ta ut max 15 000 kronor."

"I vissa uttagsautomater kan du ta ut euro om du har ett kort utgivet av en svensk bank. Du kan ta ut upp max 500 euro per gång. Du kan göra flera uttag efter varandra men max 15 000 kronor per sjudagarsperiod."

Vad som gäller "över disk", vad man inte behöver ringa om innan vet jag inte och kan dessvärre inte hitta. Men ajg har själv tagit ut över 12000 en gång.

• TP67

ebben,

Det funkar inte riktigt så längre. Tyvärr så har samhällsklimatet gjort så att bankerna inte kan ha hur mycket kontanter som helst "hemma". Om du har en kvarts mille på kontot så är det lite mycket begärt att du skulle kunna ta ut allt. Har du 3 papp på kontot så kan du självklart ta ut allt. Förvarnar du så är det förstås också en annan femma; då kan du ta ut allt även om du har 500000 på kontot.

/T

• låle

på föreningssparbanken här så kan man om man ringer 2 dagar innan ta ut ett belopp över 50 000 men i automaten kan man "bara" ta ut 10 000 under 7dagars period.

• Anonym

det samma gäller f.ö. kortbetalningar. vissa kortföretag/banker har en "spärr" som måste hävas tillfälligt för att göra betalningar av större summor.
    fsb har ingen sådan spärr, därav fick jag "plasta" när vi betalade kontantinsatsen på bilen. makens bank hade en spärr som man behövde häva en dag i förväg.

• Alfonsina

Vi på Nordea har en gräns på 30.000 kr, vill man ta ut mer vill vi gärna att man säger till en dag i förväg. Visst går det att ordna ändå men det är som sagt pga kontanthanteringen och rånrisken som det är såhär. Upp till 30.000 kr är väldigt vanligt att folk tar ut dagligen, så det är inget konstigt.

På VISA-kortet är det 10.000 på rullande 7-dagarsperiod som gäller.

Svar på tråden Att ta ut pengar