• S72

Feber 39,1 11 månader!

Vår snart 11 månaders vaknade tidigt i morse o grät och var kokhet! Tog tempen vilket först visade 38,4 och 3 timmar senare så var det 39,1! Hon sover nu för 3;gången idag (hon sover bara 1 gång annars) kan det vara tänder? Hon har ju redan 7 st och har aldrig fått feber av det innan! Blir så orolig....

• Svar på tråden Feber 39,1 11 månader!
  • kickerina

äter /dricker hon? i sånna fall är det ingen fara,men håll henne svalt å se till att hon får väska i sej å att hon kissar

är du allt för orolig,ring rådgivningen

• gemelli

Det är ganska vanligt att barn får väldigt hög feber.
    Ge henne alvedon och mkt vatten och låt henne sova i ett svalt rum.

• Ceridwen

Prova att ge flytande alvedon och blöt lite handdukar och svalka både panna och kropp med. Klä henne svalt, helst bara i blöja och något linne. 39,1 grader är inte jättehögt. Barn får oftast väldigt hög feber utan att det behöver vara något. Upp till 40-41 grader är inte heller ovanligt. Kanske kan vara 3-dagarsfebern som är i farten? Hur är hon för övrigt? Tänk på att vätska är viktigare än mat. Vill hon inte äta så prova att ge vatten, välling, fruktsoppa och annat som är lätt.

• Lot

Låter inte som tänder när det är så hög feber. Ge alvedon, mkt vatten och låt henne sova så mkt som hon vill.

/Lotta

• malinda1970

Håll hene sval och ge alvedon....Och Vatten vatten vatten.....

• S72

nu har hon 39,5 och har sovit o ammat! hon e ledsen o gråter har bara ätit lite frukost, ska prova om hon vill ha lunch! hon har suttit klistrad vid bröstet hela dagen! så konstigt att det bara e feber o inget mer(vad jag vet)! hon e så varm o lessen...har gett hon alvedon!

• Noklen

Kan bara hålla med de som skrivit innan. Försök få i henne vätska. Min dotter hade nästan 40 grader när hon var 5 veckor, men det enda dom gjorde på sjukhuset var att ge Alvedon.
    Om du tycker att Alvedon ger dålig verkan så finns det Panodil att ge. Det kanske är 3 dagars feber hon fått? Det brukar bara vara hög feber, som håller i sig i tre dagar och sen får barnet utslag. Som röda prickar.

• Nirnaeth

S72 - vi sitter i samma sits här. Min son har haft feber i tre dagar nu, han pendlar mellan 39,8 och 39,0. Gnällig, och gråter i sömnen hela tiden. Vill bara sitta i min famn hela tiden, och är riktigt slö i hela kroppen.
    Han sover hela tiden, tror han sovit kanske 4 gånger hittills idag, och då vaknade vi runt 9. I vanliga fall sover han två gånger, och vi vaknar vid 6.
    Han har ingen snuva, och ingen hosta..bara feber.
    Vi har avvaktat än så länge, ifall det bara är 3-dagars, men har det inte gått över i morgon så ringer vi sjukvårdsupplysningen.

Är du orolig så ring dit direkt, det känns alltid lugnare att få höra av någon kunnig att man kan slappna av och vänta.

Instämmer i det ovanstående har skrivit, ge vatten, vätska..håll barnet svalt och låt det vila när det vill.

• Yessi79

Vår dotter hade 40.1 förra veckan. Blev väldigt orolig men det var ingen fara enligt sjuksköterskan jag pratade med. Råden var:
    av med kläderna (gärna bara blöja), vätska och alvedon (hjälpte inte mycket på vår tjej). Febern gick ner till dagen efter till 39 och sjönk sedan efterhand som timmarna gick. Så länge barnet får i sig vätska, äter lite och inte är alltför medtagna så är det ingen fara.
    Hoppas det blir bättre snart!
    Mvh Yessi

Svar på tråden Feber 39,1 11 månader!