• Åke Vilse

Hur många har inga pengar kvar tills nästa lön?

Jag är väldigt nyfiken av mig och jag undrar nu hur många av de som är 30+ som har villa, bil och barn som inte har några pengar mer än till det allra nödvändigaste just nu.

Har det varit så sedan början av månaden, eller hur fungerar/är det?

Själv lider jag inte av detta problem, men är väldigt intresserad hur det ser ut för er andra.

• Svar på tråden Hur många har inga pengar kvar tills nästa lön?
  • helenasthlm

Varför är du nyfiken av hur de andra har det om du själv inte har de problemet?

/Helena

• Crispie

Men hallåååå, varför detta märkliga intresse om man inte själv har problemet?

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Åke Vilse

Därför att jag stöter på folk som redan efter 5 dagar sedan lönen kom påtalar att de inte har några pengar kvar och ojjar sig över vad saker kostar och att de måste vänta tills nästa lön kommer osv.
    De fick ju nyss lön...
    Jobbigt att hela tiden ha det så om man har villa, bil och barn.

Jag undrar om det är ett vanligt problem som folk har. Har jag stött på udda exemplar eller är det jag som är ett udda exemplar som har pengar kvar när nästa lön kommer?

• MansonDust

Beror väl på vad folk har för utgifter. Kanske stora lån och avbetalningar, som gör att de inte har pengar kvar direkt efter lönen.

• isisisis

Jag har pengar kvar så att jag kan köpa mat eller vad det nu är jag behöver.Men jag har inte pengar kvar så att jag spontant kan gå och köpa ett par stövlar!
    men jag har ett sparkonto,så det finns alltid en reserv!
    Jag har fast arbete och en stabil ekonomi,men jag kan inte säga att jag har råd att köpa varken de kläder jag vill,eller gå på restaurang och äta med mina barn när jag vill,eller åka på en semester!
    Jag måste tänka på allt jag köper och handla klokt!
    Det tycker jag egentligen är för j-t!
    Att man ska behöva känna sig fattig,fast man har ett hyfsat arbete!!!!

• Who am I
    Åke Vilse skrev 2006-05-12 20:44:19 följande:
    Jag är väldigt nyfiken av mig och jag undrar nu hur många av de som är 30+ som har villa, bil och barn som inte har några pengar mer än till det allra nödvändigaste just nu.Har det varit så sedan början av månaden, eller hur fungerar/är det?Själv lider jag inte av detta problem, men är väldigt intresserad hur det ser ut för er andra.
    Intressant fråga

Är även jag nyfiken på om det är många som har problem med att få pengarna att räcka hela månaden.
    Är det inte jobbigt att hela tiden vänta på varenda krona? Jag skulle bli deprimerad om jag inte kunde köpa vad jag vill när jag vill.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • isisisis

Men så är jag ensamstående! Och det är självvalt! Har även fostrat 2 st duktiga tonåringar.Deras far är död!
    Så man får kanske vara glad att man har det som man har det ändå! Det kunde ju varit värre!
    Eller så hade man kunnat leva i ett parförhållande! Med 2 inkomster!

• Tant Green

Villa har vi inte, men bostadsrätt, bil och barn. När jag jobbar har vi inga ekonomiska problem (men jag pluggade i 7 år så jag är ändå van att vända på varenda krona om det behövs), men nu när jag är föräldraledig brukar mina pengar vara slut ungefär 4-5 dagar efter jag fått dem. Min man jobbar ju, men han kan inte försörja oss alla tre, så sedan dottern föddes har vi tagit ca 5 000 kr varje månad från sparkontot. Det känns lite trist, men vi ville ju ha barn och jag ville vara hemma nästan ett år (sen ska min man vara hemma ett halvår) och vi är inte beredda att flytta eller sänka vår standard speciellt mycket överhuvudtaget för bara den här korta perioden.

Om jag skulle ha så inom oöverskådlig tid skulle det förstås vara jättedeppigt, men nu vet jag att det tar slut i augusti, och när jag pluggade visste jag också att det fanns ett slut så då är det ändå ok. Både studier och barn är ju en investering

Förresten kanske jag inte skulle ha svarat här, jag har ju fortfarande pengar kvar på banken (åtminstone så att det räcker tills jag börjar jobba igen), men det känns som jag inte har några pengar när FP:n tar slut på ett par dagar!

• sweetpea

Isisisis: Tror du inte att du skulle kunna komma ifrån den där känslan av fattigdom du tycker så illa om, genom att bara tänka annorlunda? Måste man kunna spontanköpa stövlar för att inte vara fattig? Det är ändå inte såå många i den här världen som kan göra det, och då pratar jag inte främst om de stackars barnen i Afrika. Mycket vill ha mer, heter det ju - när ska man vara nöjd? För att kunna köpa allt man drömmer om måste man ju vara Bill Gates, och inte ens han är nöjd, skulle jag tro.

Äh, jag vet inte vad jag vill säga, men ditt inlägg fick mig liksom att tänka till. Det är inte menat som kritik, utan mera som hjälp, kanske.

• sandra1984

Vi har inte alltid pengar kvar när lönerna kommer.

Vi lägger alltid in pengar på vårt ICA kort som räcker i en månad.
    Sen betalar vi räkningar bensin med mera.

Det senaste året har vi spenderat väldigt mycket på vårt hem,det har varit nya möbler varje månad.Allt vi ägde kastade vi ut och köpte nytt typ.
    Plus handla kläder och nöjen och sånt.Efter allt det har vi kvar 500-1000 kronor när lönerna kommer.Då har vi ofta ändå handlat för eller haft nöjen för med för cirka 4000-7000 kronor.
    En månad betalade vi 13 000 kronor direkt till det vi ville ha,imulsköp.

Men det är inte alltid så.Denna månad har vi betalat mycket på bilen,så vi har idag 200 kronor kvar,plus pengar på ICA kortet.

Vi är inte rika,och vi är inte fattiga heller.

Men pengar brukar vi ofta ha kvar när lönerna kommer.

Svar på tråden Hur många har inga pengar kvar tills nästa lön?