• Elis är min kärlek

Han vill inte ha mat!

Vad ska jag göra? Min lille kille är ett halvår nu och vägrar äta mat! Han lever på gröt, fruktpuré och Baby Semp. Jag har försökt med allt nu tror jag men han vill inte ha utan spottar ut och nästan kräks. Jag kan ju inte tvinga in skeden med våld! På BVC träffade jag en något yngre kvinnlig läkare som nästintill idiotförklarade mig och sa att jag inte ska "bjuda" honom på maten utan att jag ska bestämma att han ska äta.. Vad är skillnaden om han inte vill ha? Det värsta var att han bara hade gått upp 130gram på 2 veckor och det är ju nästan ingenting!!! Någon som har något tips?

• Svar på tråden Han vill inte ha mat!
  • lena ekman

Min dotter åt majspuré med päronpuré en lång tid innan hon provade något annat och då skulle det fortfarande vara päronpuré till.

• Blixten

Vår son ville inte heller äta "riktig mat" när han var 6 månader. Han ville knappt äta gröt ens. Jag försökte ge lite olika sorters mat utan att tving i honom. Plötsligt en dag började han äta lite grann (vid 7 månader) och nu vid 9 månader äter han lite olika sorter. Han föredrar pastarätter och gillar inget med potatis i. Han stod också still på viktkurvan ett tag men ökade igen när han började äta riktig mat.

Jag tror personligen inte på att tvinga i barnen mat, då kanske de blir aviga till maten för att det är obehagligt. Vissa barn tar längre tid på sig och det kommer när det kommer.

• bitte71

Alltså barn är ju väldigt olika: en del är matvrak från dag 1 och andra får man truga hur länge som helst. Min son (han är 6 år nu) spottade ut allt som inte var bröstmjölk tills han var ca 7 ½ månad. Då gjorde jag en dag spaghetti med ost-och broccolisås: döm om min förvåning när ungen slukade nästan allt!
    Min dotter(som är 5 månader) äter redan en hel barnmatsburk varje dag: hon älskar mat! Så mitt råd är: fortsätt att erbjuda varierad mat-en dag vänder det! Låt honom leva på gröt och fruktpuré och Babysemp då fram tills dess, om det är det han vill ha nu.
    Lycka till!

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • Elis är min kärlek

Tack för dom orden! Usch, jag kände mig verkligen så himla sämst när jag hade varit på BVC! Dessutom frågade min barnsjuksköterska "du vill väl ha ett interligent barn?" när jag råkade kläcka att jag nog varit lite dålig på att hälla i olja i gröten.. Men vad är det för någon kommentar? Blev skitledsen och grät i två dagar och sa till min sambo att "jag går ALDRIG till BVC något mer, det får du göra nästa gång". Det är ju hemskt att han inte går upp i vikt!

• Blixten

Hippps pasta med broccoli från 6 månader brukar vara mångas favorit, även vår son gillade den.

• Caffreys

Vad ledsen jag blir för din skull att du blivit bemött som du gjort.

Min dotter var runt 6 mån. när jag började med smakportioner, började med gröt när hon var 4 mån. Började med smakisar lite försiktigt, inte så många nya saker i början. När hon var 10 mån så övergick jag helt till vanlig mat och slutade amma.

Jag gjorde egna smakportioner.

Du ska se att allt kommer att fungera.
    Kram

• Tindrande

Låter som en korkad läkare tycker jag.

Min son åt också dåligt, men han fick äta det kan tyckte om. Jag ammade, och han föredrog tutten.
    Men sen lite senare åt han mer och mer.
    Inte förens vid 10-11 mån började han äta hela burkar.

Ta det lugnt! Sen säger ju who att man ska vänta med smakisar tills de är 6 mån, och då är det ju inte bråttom.

Klart du inte är sämst!!! Alla vill vi våra barns bästa, men alla barn följer inte bvc:s mallar och ramar, utan behöver mer tid på sig.

Kram

• Elis är min kärlek

Boppie: Tack!!!!

• Elis är min kärlek

Tindrande: Skönt att höra! Jo jag känner verkligen att jag behöver höra sånt här annars går jag runt och tror att jag inte fattat grejen. Det kändes nämligen som att dom trodde att jag inte hade förståt att barn beöver äta. Det är ju liksom inte det som är problemet. Tack!

• Blixten

Har du testat olika barnmatsburkar? Jag tänkte vara duktig och laga egen barnmat men han tycker allt jag lagar själv är jätteäckligt! Jag kanske inte får till rätt koncistens, vad vet jag men jag ska försöka på nytt nu då han har börjat äta lite mer varierat.

• nina80

Min dotter får kväljningar av riktig mat så hon äter också bara fruktpuré, ersättning och välling. Jag vägrar tvinga henne för jag vill inte att maten ska bli ett tvång utan hon ska få ett naturligt förhållningssätt till mat. Jag provar med vanlig matpuré då och då och blandar varannan frukt och varannan mat men det brukar inte fungera så där jätte bra.
    Men det kommer så småningom! Jag låter det ta den tiden det tar. Välling och gröt är också mat sa min barnläkare när vi var där på 6 månaderskontrollen och han tyckte inte att jag skulle stressa.
    Jag tycker att det går lite bättre med HIPP:s matburkar och den med pasta och broccoli fungerar ganska bra. När jag säger ganska bra så kanske hon får i sig en eller två isbitskuber av den maten.

Svar på tråden Han vill inte ha mat!