• Tinny

När ska kattmamman egentligen stöta ifrån sig ungarna?

Som jag har förstått det så ska kattmamman ha gjort detta då katterna är 12 veckor gamla, det är då de är redo att lämna sitt hem och sin mamma bakom sig. Våra katter är 13 och 14 veckor gamla, och ingen av mammorna har ännu visat tecken på att stöta ifrån sig kattungarna. Är detta verkligen normalt, eller hur fungerar det egentligen?

Vi ska inte lämna bort våra katter och tycker egentligen bara att det är mysigt att mamman fortfarande tar väl hand om de små. Men man undrar ju ändå, när det sägs att de ska vara redo att lämna mamman vid 12 veckor.

• Svar på tråden När ska kattmamman egentligen stöta ifrån sig ungarna?
  • FrkMyrman

De är redo redan när de är 8 veckor. Men mamman tar hand om dem betydligt längre. Svärmors katt stötte inte bort en unge ur en gammal kull när hon fick nya. Den äldre ungen fick snutta han med.

• Maria84

Att de är redo att lämna mamman betyder inte att mamman inte vill veta av dem längre om de finns kvar i hemmet.
    Våran katthona sa till med hankatten vi hade kvar från förra kullen när hon inte ville att han skulle snutta på henne längre och då var han nästan ett halvår, snuttade dock inte mkt...
    Nu har vi en hankattunge kvar igen och han är nu 16 veckor gammal och snuttar lite då och då på mamman.
    Har fått många kullar och som jag skrev tidigare så struntar inte mamman i dem för att de är "klara".

Myrman: Enligt Jordbruksverket ska kattungarna vara 12 veckor innan de ska lämna mamman. Det har inte bara att göra med att de klarar av att äta själva.

• ashera

Kattungar är INTE redo att tas från sin mamma vid 8 veckors ålder! Man ska inte ta dem innan de är 12 veckor gamla. Tidigast vid 10 veckor, men 12 v är det bästa.

• Feline

Ovanstående har alldeles rätt - kattungar behöver sin mor längre än 8v... helst 12v. Vid 8v är de klara 'kroppsligt' sett och kan klara sig själva, men de behöver några extra veckor för allt det andra runt omkring.

Den enda förklaring jag har hört till den utbredda missuppfattningen att det är 8v som gäller - är att 8v är vad en hundvalp behöver, och då utgår de flesta från att samma gäller för katter. (Nu vet jag väldigt lite om hundar, så är det inte sant för valpar heller så får något rätta mig).

Sen så får jag väl säga att på våra katter märks det fortfarande, efter 4 år, väldigt tydligt vem som är mor och vem som är dotter. Mamma katt kan t.ex. inte leka om hennes 'bebis' är i närheten - då överlämnar hon all lek till dottern... och när det är fyrverkeri här utanför tar hon och försöker äbra (läs:dra) dottern i nackskinnet för att bära in henne i trygghet i sovrummet - trots att dottern väger dryga kilot mer :p

De kan stöta bort sina barn, men ofta gör de det inte... och det är absolut inget onormalt i varken/eller.

• Leona71

Det är fel när man säger att man kan ta ungarna vid 8 veckors ålder. Dom är inte avvanda från mjölken ordentligt, dvs inte redo kroppsmässigt att äta enbart kattungefoder förrän vid 12 v. ålder.

Tänk på att vaccinera dom vid 6 v. ålder!! Mamman får inte gå ut under tiden hon har ungarna för immunförsvaret är obefintligt så hon kan göra dom sjuka!

• Slumraren

Min erfarenhet är att ungar som bor kvar med sin mamma inte blir bortstötta innan de är vuxna, om ens då. Sen tror jag också att det beror på kattmamman. När jag var liten hade vi en ung kattmamma som pysslade om sin dotter i minst 1,5 år, men eftersom de var utekatter så började de bråka om revir, så då var de inte så gulliga mot varandra längre.

Äldre kattmammor som haft många ungar verkar tröttna fortare och lämnar ungen allt längre stunder. När kattmamman väl träffar ungen så är hon inte otrevlig, men eftersom hon sköter sitt största delen av dygnet så glömmer ju ungen att vara mammig.

• Tinny

Okej, men som jag har läst det så skulle det vara så att mamman vid 12 veckors ålder ska ha stött bort ungarna. När de sedan lämnar mamman minns de henne mer som en "ragata" än en varm och underbar mamma. Tar man dem för tidigt från mamman, så att de minns henne som snäll, mår de dåligt av att vara utan henne. Det är så jag har fått det förklarat för diverse personer som anser sig veta mycket om katter. Det är ju främst därför man blir ganska så undrande när mamman fortfarande tar hand om och är snäll mot de små.

Leona71:

När man vaccinerar katterna är individuellt, för vissa vaccinationer bär katterna vara minst 8-9 veckor, andra 12 veckor - så det är ju lite olika.

När vi ändå är inne på det med vaccination, gör det något om man vaccinerar dem för första gången senare? Om det t.ex. är en vuxen katt som aldrig blivit vaccinerad i sitt tidigare hem, kan vi då vaccinera henne nu?

• Roisin Dubh

Hi hi...min Kizzy tvättar sin unge varje dag precis som hon gjort i drygt 11 år nu!

Kizzy är 14 år och Tosca fyllde 11 i februari!

• Icapika

Klart det går att grundvaccinera en vuxen katt! Vi grundvaccinerade våran Busan när vi fick ta över henne och då var hon två år och några månader.

• Majsan70

Kattungar skall vara hos sin mamma till minst 12 veckors ålder. Detta är nödvändigt för att finslipa kattfinesserna. Hundvalpar skall helst stanna längre än 8 veckor hos sin mamma oxå.

Vaccinationerna sker ju olika steg, men bör göras så fort det är möjligt. Att mamman inte skall gå ut tror jag inte riktigt på. Ett visst immunförsvar får ju ungarna genom mjölken. Det finns ju många katter som är ute regelbundet trots kattungar.

Vi har nyligen köpt en raskattunge, och uppfödaren är dagligen ute med sina katter på promenad. Kattungarna stannar givetvis inne.

• Minne

Oj! Vaccinera inte kattungarna vid 6 v!!! Det är helt onödigt! Är mamman vaccinerad så ger hon dem all immunitet de behöver fram till 9-10 veckor! Dessutom så kan det vara farligt för ungarna, för det vanligaste vaccinet vi har idag är levande vaccin, och om man ger en kattunge det för tidigt så kan den bli jättesjuk! Och lyssna på de som skriver att kattungen ska få vara hos mamman till v12, det är helt riktigt! Man kan annars få en katt som är otrygg och blir osocial, med följd att den kissar inne t.ex...
    Lycka till alla som är på G att skaffa katt! Det är ett underbart djur att ha i sin närhet..!

• Leona71

Tinny: Du har rätt! Jag postade för snabbt utan att kolla att jag skrivit rätt. Det ska vara 8 veckor och det gäller oavsett vilket vaccin man tar: Tricat (kattpest + kattsnuva) eller kattpestvaccinet. Så har jag fått lära mig och så gjorde vi på den kliniken jag jobbade på. Men man ska däremot alltid göra första vaccineringen i två omgångar: 1:a vid 8 v ålder och den andra vid 12 v ålder. Detta för att det ska ge ett fullgott skydd. Sen är det bara en gång var eller vartannat år.

Svar på tråden När ska kattmamman egentligen stöta ifrån sig ungarna?