• eilema

Hur får jag bort getingarna!?

Jag kan inte ens gå ut på min balkong längre, än mindre ha balkongdörren lite öppen för att få in lite luft. Så fort jag går ut kommer massa getingar och jagar mig! Jag har ringt till anticimex för att de skulle komma och göra något, men de säger till mig att det inte finns några getingar ännu, utan det är bara drottningarna som lever just nu. Och att de inte kan göra något om inte jag vet vart boet sitter! Hur ska jag kunna veta vart bona sitter och det måste vara en j*vla massa drottningar här då! Jag kommer få tillbringa resten av sommaren inomhus i en kvav dövarm lägenhet! Jag hade en liten burk med saft i förra sommaren, som skulle dra till sig getingarna och så skulle de fastna i den, köpte den någonstans, men den funkade inte.. Det måste väl finnas NÅGOT effektivt sätt som garanterat tar bort getingarna så de inte vill vara hös mig! Någon som kan hjälpa mig!?

ع١٥٧
  • Svar på tråden Hur får jag bort getingarna!?
  • eilema

haha, la den här på husdjur för jag tyckte det passade!

ع١٥٧
  • Coursell

Men om du slår alla dessa honor nu, så blir det inte så mycket getingar hos dig i sommar

• eilema
    Coursell skrev 2006-05-13 16:27:54 följande:
    Men om du slår alla dessa honor nu, så blir det inte så mycket getingar hos dig i sommar
    Ja det sa hon på anticimex också! Men jag är livrädd för getingar, riktigt livrädd! Jag springer så fort jag ser en!
    ع١٥٧
  • Ananak

köp hem mandel olja, smörj runt dörrkarmen, sitter man vid bordet i sommar så smörj in kanten på bordet( fukta en trasa eller lite papper o dra runt) likaså ovanpå stolarna.
    svärmor o svärfar bor ute i skogen o vi grillar alltid om sommaren där och det var hopn som sa det, hon smörjer alltid med mandelolja innan vi ska äta

• eilema
    Ananak skrev 2006-05-13 16:30:24 följande:
    köp hem mandel olja, smörj runt dörrkarmen, sitter man vid bordet i sommar så smörj in kanten på bordet( fukta en trasa eller lite papper o dra runt) likaså ovanpå stolarna.svärmor o svärfar bor ute i skogen o vi grillar alltid om sommaren där och det var hopn som sa det, hon smörjer alltid med mandelolja innan vi ska äta
    mandelolja?! Det har jag aldrig hört! Håller det borta getingarna då? Ska man smörja ofta? Kunde ju smörka balkongräckena med det kanske isf!
    ع١٥٧
  • Samantha

en kompis ställde en cola flaska med bensin i. dom dog som flugor.

• Ananak

ja det funkade för vi hade inga getingar i maten iaf, dom kom men flög iväg meddetsamma igen... hon smorde varje gång dom satte sig och åt, 1 gång om dagen satt de där...

• Nyfiken gul

ett akut-tips är väl att fixa ett myggnät... då kan du vädra samtidigt som du håller kryp och flugfän borta...

det är väl mest akut jag kan komma på just nu...

Annars är tipset att spraya med hårspray, spraya där du tror att getingarna kan komma ifrån, bakom plank, under husväggar osv... även limspray funkar... kanske varken miljövänligt eller etiskt mot djuren men du slipper dom i alla fall..

• JennyCB

Har hittat ett getingbp här idag. Det fanns inte förra veckan. Har svårt att tro att honan bygger själv...

• Coursell

Jag med rädd för getingar Om de kommer in så öppnar jag fönster och dörrar och håller koll så jag ser när de flyger ut igen. Törs inte heller slå...TÄNK om jag slår för löst och den kommer efter mig och sticks

• eilema
    Ananak skrev 2006-05-13 16:34:09 följande:
    ja det funkade för vi hade inga getingar i maten iaf, dom kom men flög iväg meddetsamma igen... hon smorde varje gång dom satte sig och åt, 1 gång om dagen satt de där...
    Okej, det är ju värt att prova iaf!
    Nyfiken gul skrev 2006-05-13 16:34:09 följande:
    ett akut-tips är väl att fixa ett myggnät... då kan du vädra samtidigt som du håller kryp och flugfän borta... det är väl mest akut jag kan komma på just nu... Annars är tipset att spraya med hårspray, spraya där du tror att getingarna kan komma ifrån, bakom plank, under husväggar osv... även limspray funkar... kanske varken miljövänligt eller etiskt mot djuren men du slipper dom i alla fall..
    Ja, jag måste köpa ett myggnät så jag iaf kan vädra lite, men det hjälper ju inte när jag är ute. Om jag inte myggnätar in hela balkongen! Hur funkar hårspray!? De kommer ju utifrån så jag vet ju inte direkt vart de kommer från..
    ع١٥٧
  • eilema
    Coursell skrev 2006-05-13 16:35:34 följande:
    Jag med rädd för getingar Om de kommer in så öppnar jag fönster och dörrar och håller koll så jag ser när de flyger ut igen. Törs inte heller slå...TÄNK om jag slår för löst och den kommer efter mig och sticks
    Ja precis!! Jag vågar inte heller slå!! Missar jag blir den ju förbannad!!
    Jag kan inte öppna fönstren här. För jag har även stor spindelfobi, och när jag öppnade ett av fönstren här för ett tag sedan kröp det in världens största äckligaste grova spindlen därigenom! Så ALDRIG mer att jag öppnar ett fönster här!!
    ع١٥٧
  • CamoMillan

Ställ en burk med lacknafta på balkongen. Har hört att dom lockas till den men dör när dom kommer dit.

• CamoMillan

Om du ser bo eller vart dom flyger in kan du spraya med radar efter att det blitt mörk. Getingar kommer inte ut ur boet när det är mörkt ute. Spaya mycket!

En som har geting fobi!
  • Wyrm

JennyCB: Hos alla sociala insekter så är det honan (drottningen) som bygger boet. Sedan, när det har kläckts arbetare, så kommer de att bygga vidare på boet så att det blir större.

• eilema
    CamoMillan skrev 2006-05-13 16:39:30 följande:
    Ställ en burk med lacknafta på balkongen. Har hört att dom lockas till den men dör när dom kommer dit.
    lacknafta!? måste komma ihåg det med. Ska prova all jag kan!
    ع١٥٧
  • eilema

Ni som har så mycket knep! Har ni något mot spindlar med!? På dagarna är getingarna på balkongen, men så fort de försvinner när det blir mörkt kryper de små äckliga långbenta spindlarna ut och jag kan fortfarande inte vara på balkongen! Shit! Jag borde flytta till norrland tror jag!

ع١٥٧
  • södertälje

Getingar är livrädda för rök...så rök ut dom.Elda någonting och sätt det nära boet så sticker dom snart,ett annat tips är att riva ner hela boet typ i en plastpåse med en lång pinne(skurborten)och sen slänga boet någon annanstans.

• södertälje

...spraya inget på dom för då retar du upp dom ordentligt och dom blir skitsura med risk för anfallsattaker

Svar på tråden Hur får jag bort getingarna!?