• Önskan

Rödfnasig under ögonen, vad är det?

Jag fick efter en fest i lördags litte rött under ena ögat (på söndagen). Igår var det värre, lixom fnasigt under båda ögonen, torrt och rött.

Jag har inte använt något nytt smink utan haft det jag alltid har,men hade då lite mer på lördagen eftersom det var fest. Däremot började jag i dagarna använda en ny tvättmousse till ansiktet. Kan det vara allergi mot den? Vad gör man? Jag ha inte använt den sen dess, vågar heller inte använda smink.
    Kan man ha på nåt? Har smörjt lite, men jag tycker inte det blir bättre.
    Help!

• Svar på tråden Rödfnasig under ögonen, vad är det?
  • dexterswife

Prova med en mild kortisonsalva från Apoteket!

• Poena

Det låter definitivt som att det blivit för torrt just där. Det är inte speciellt lätt att få bort, har själv varit för torr under ögonen ett par gånger. Först vill man ju få bort det torra och då har jag försökt använda en mild peeling, men peeling irriterar ju samtidigt mer... Testa att lägga rikligt med ögoncreme innan du lägger dig på natten.

• atopia

Kliar det?
    Mina eksem har precis börjat ploppa upp under ögonen beroende på förändringarna i luftfuktigheten som följer med höstens intåg i landet.
    Jag fick dem för första gången förra året runt den här tiden och de blev bara värre och värre. Jag hoppas för din skull att du inte får samma som jag.
    Om det kliar och är torrt, rött och fnasigt så är det mest troligt början till eksem och som Stitch skrev, testa med en mild kortisonkräm/salva.

• Önskan

Nej, det kliar inte, är bara rött, lite puffigt under ögonen och fnasigt.

• Glad i hågen

Jag fick sådär för några år sen när jag höll på mycket med fotoframkallning, förmodligen av de starka vätskorna man hängde över.

Fundera om du har utsatt dig för något som du inte brukar annars. Målarfärg? Permanentvätska? Slingat håret?

Ibland kan det vara olika bidragande faktorer, t ex att du är lite småförkyld, i kombination med något du äter samtidigt som det kanske som någon annan skrev är annan luftfuktighet osv.

Testa att sätta nåt lugnande på, typ idomin eller kortisonsalva, men akta ögonen.

Byt mascara. Man har mycket skit i borsten där, helst ska man inte använda en flaska mer än max 3 mån.

• HelenaMaria

Önskan: Drack du alkohol på festen? Det kan vara den som är boven. En kompis till mig berättade en gång att hon ibland får fnasiga röda utslag under ögonen när hon druckit. Jag blir också dålig i hyn ibland när jag druckit alkohol.

• Önskan

Helena Maria:
    Eh, ja, alkohol var det på bröllopet. Hm, kan vara det, jag har inte druckit mycket på sistone, lite ovan. Drack nog åtminstone 1,5 glas bubbel, 3 glas vin och ett par drinkar sen. Jag hade tankar om att det kunde vara det, men ajg har aldrig hört talas om det tidigare.

Prillan:
    Ja, det var den där nya tvättmoussen då. Apotekets. Gillade verkligen den men nu vågar jag inte använda den.

Ska gå ner dit sen och fråga vad jag ska smörja på. Tack för era svar!

Svar på tråden Rödfnasig under ögonen, vad är det?