• Caroline05

Hårfärg & ögonfärg, finns det någon som kan sånt här?

Tycker sånt här är jätteintressant men har aldrig förstått mig på det själv!

Min mamma har mellanbrunt hår & gröna ögon,
    min pappa har rött hår & blå ögon.

Jag har rödbrunt hår & blå ögon

Min pojkvän har mörkbrunt hår & bruna ögon.

Hans mamma har mörkbrunt hår & bruna ögon,
    hans pappa har ljus/mellanbrunt hår & blå ögon.

Vad kan vårat barn få för färger då? Jag är så nyfiken!

• Svar på tråden Hårfärg & ögonfärg, finns det någon som kan sånt här?
  • stanna

Det går inte att säga... Det beror helt på vilka gener ni bär på.
    Genetik är ett spännande område så jag rekommenderar att du kollar i nån bok, tror att det finns ett kapitel i Lennart Nilssons bok Ett barn blir till.

• pssst

En gammal skröna säger att mörkt är dominant, med det visar sig att det inte alls bör stämma i verkligheten.

• Atena

Vilka färger som helst känns det som... Om båda föräldrarna är ljusa och blåögda tror jag inte barnet kan bli brunögt, men ditt barns pappa är ju brunögt så ditt barn kan bli antingen blå- eller brunögt. Jag tror det förenklat funkar så att bruna ögon är dominant anlag, så om man t.ex. ärver brunt + blått av far + mor blir man brunögd. Måste få blå + blå för att bli blåögd och då kan man inte föra vidare "bruna" gener. Däremot kan en brunögd ha en "dold" blå gen som kan föras vidare... Sedan finns ju en massa varianter och mellanting (gröna ögon) som komplicerar det hela...

Med hårfärg är det väl förenklat så att samma gäller för mörkt hår som för bruna ögon. Fast riktigt så enkelt är det nog inte i verkligheten.

Själv är jag blond och blåögd liksom sambon, så jag förväntar mig att barnet blir det också! Annars blir nog jag (och kanske framför allt sambon ) orolig...

• RoLaren

Det är ingen skröne att bruna ögon dominerar, men en person med bruna ögon kan ha gener för brun OCH blå på samma tid, det bruna dominerer bara och personen kan i princip "ge" det blå gen vidare...

• MMK

Både min sambo och jag är blonda. Men våra föräldrar är mörkhåriga. Vi tror att våra barn kanske kan bli mörkhåriga, att det hoppar över en generation. Det ska bli spännande att få se hur det blir.

• BettySpaghetty

En del har sagt till mig att jag, som har gröna ögon kan få brunögda barn eftersom gröna ögon är en defekt brun (?). Min dotter har blåa ögon och jag skulle nog undra om det verkligen var mitt barn om jag fick ett barn med bruna ögon :)

• NK80

Jag har en stark känsla att vår bebis kommer att ha mörkt mörk hår, mycket hår vid födsel och blåa ögon... Stackars barn, ha två så håriga föräldrar *skrattar*

• Caroline05

Rött är ju också en färg som slår igenom det mesta. Bebben kanske får rödbrunt hår, kanske lite mer brunt än mitt då & bruna ögon. Eller blå. Hur som helst lär det bli en ruskigt söt liten filur

• Gävletjejen

Ert barn ha 50% chans att få bruna ögon och 50% chans att få blå ögon.

(Eftersom du har blå ögon har du två blå anlag (ressesiva) och kommer således att föra ett blått anlag vidare till ditt barn. Eftersom din man är brunögd, men har en pappa som är blåögd, innebär detta har bär ett blått och ett brunt anlag (dominant), och således kan kan bidra med ett av dessa till ert barn. Om barnet får din mans bruna anlag får det bruna ögon, och om ditt barn får din mans blå anlag blir barnet blåögt). En viss grön ton kan förekomma och variera mycket.

Vad gäller hårfärgen är det i princip omöjligt att avgöra. Dessa färger kan blandas eller ärvas direkt och ge upphov till många olika nyanser.

/Gävletjejen.

• JadziaDax

Pappan till mina tre första barn hade ungefär samma färgkombination som din har, både själv och hans föräldrar. Mina tre barn har gröna ögon, blå ögon och tredje fick bruna ögon

Jag själv är blond och blåögd. Alla mina barn har varit ganska ljushåriga som små, men mörknat för varje år. Ingen av dem har fått mina ljusa färger.

• Caroline05

Gävletjejen: Tack! Vad kul

• Perlina

Jahaja, när jag äntligen kom mig för att Posta inlägget (är på jobbet), hade ju Gävletjejen redan klargjort allt för längesedan! Så bra :)

• Caroline05

Perlina: Tycker du förklarade det hela väldigt bra, jag fattar ju nästan hur det hänger ihop nu

Vad är det för hundar du föder upp?

• Embrik

Brunt är dominant.
    En person som har brunt hår och bruna ögon kan även ha blå gener, men en person som har ljust hår och blå ögon kan ej ha bruna gener.
    Så om både du och din man är ljusa får ni ljusa barn. Men om ni är mörka kan ni få ljusa barn. Om ni är en av varje kan ni få både och.
    Klarnade det något?

Svar på tråden Hårfärg & ögonfärg, finns det någon som kan sånt här?