• Midsommarbarn

Skillnad mellan Montessori & Reggio Emilia?

Vi har idag vår dotter (2 år) på en Reggio Emilia förskola som vi trivs fantastiskt bra med. Eftersom vi har flyttat så kommer vi att behöva byta förskola till hösten och har nu fått plats på en Montessoriförskola. Vi tyckte att vår dotter trivdes bra i miljön redan vid första besöket på den nya förskolan och vi upplevde arbetssättet, miljön, rutinerna, pedagogiken mm som väldigt lika mellan de båda förskolorna. Föreståndaren för vårt nuvarande dagis menade, när jag berättade att vi ska börja på Montessori, att det är inte alls samma sak...
    Jag har försökt läsa på lite överallt om de båda pedagogikerna och tycker att de i stora drag verkar rätt lika. Rätt eller fel?
    Vore kul att höra vad ni har för olika åsikter och erfarenheter om de båda inriktningarna?

• Svar på tråden Skillnad mellan Montessori & Reggio Emilia?
  • Thaleia

Min upplevelse är att Montessori kan vara lite mer styrd än Reggio Emilia.
    Montessori använder sig ju av en massa olika material vilket inte reggio Emilia gör.

• tulipanrosen

ReggioEmilia är mycket skapande. Barnen få skapa själva, från grunden, mycket med färger, material, papper osv. Personalen observerar barnen och hjälper lite men mycket är de mest observatörer. Montessori har ett specielt material framtaget så att man lätt leker sig fram att förstå matematik osv. Man måste göra saker i en viss ordning. Jag har uppfattningen att båda är bra, båda är oxå dåliga när det är för renodlat.Jag minns inte så mycket mer av vad de är - men har känslan av att man blir smart av montessori och lite konstnärsaktig av reggio.

• LillaStollan

Min erfarenhet är att reggio är friare. Barnen ses som kompetent och tillåts tänka själva, rätt och fel finns inte. Grundtanken är tillgängligheten till materialet. Kännetecknet för montessori är deras arbetsmateriel.

Jag kan tänka mig att du inte ser så stor skillnad eftersom du jämför förskolor, när barnen kommer till skolan så blir Montessori mer ännu mer utpräglat.

Min erfarenhet är att ofta blir resultatet av det arbetet bra när pedagogerna tror på vad de gör. Får du förtroende för peronerna som jobbar på den nya förskolan tror jag inte du kommer bli besviken även om jag tror att du snart kommer märka skillnad på arbetssättet.

www.montessoriforbundet.a.se/
    www.reggioemilia.se/
    Du har säkert redan kollat där men ändå

Det finns massor att säga om de olika pedagogikerna och jag kanske snurrade till det en massa och var otydlig, säg till om jag var för virrig Känner dessutom att det är svårt att inte lägga in mina egna värderingar i det jag skriver så därför blir det ännu mer kaos

• Annabel

jag är mer för Reggio än Montessori! montessori i många fall är mer styrt - även om montessori har många bra ideer!! så tycker jag att flera av dessa idag återfinns till stor del även i många kommunala och reggio förskolor/skolor! Den skapande biten hos Reggio är enormt bra.
    kan skriva massor om detta..men detta är kort vad jag tycker..hihi

• Thaleia

Det där med att man skulle bli smart av Montessori är nog väldigt individuellt! Jag tycker inte man kan säga att man blir smartare av den ena elelr den andra pedagogiken.

Om du fråga mig så skulle jag föredra att arbeta med Reggio.

• veromea

Jag skulle föredra Reggio, då jag har den erfarenheten av barn som gått på Montessori att de blir mer individuallister. Har svårare för att leka med andra barn, men väldigt duktiga på att sysselsätta sig själv.

• Miss Lau

Jag har barn på Montessoriförskola, och har tidigare jobbat på en Reggioförskola. Visst finns det saker som förenar men mycket som skiljer åt.
    För egen del så skulle jag inte kunna tänka mig något annat än Montessori för mina barn eftersom jag tycker att den fungerande Montessoriverksamhet är helt outstanding! Pedagogiken är så mycket mer än ett speciellt material, det är hur man bemöter barnet i olika situationer.

• LillaStollan

Valmar kan du inte ge något exempel på bemötande. Är lite nyfiken. Kan lite montessori i teorin men inte i praktiken

• Midsommarbarn

Tack för alla era svar! Finns det fler åsikter skulle det vara roligt att höra dem.
    Vi har ju idag inte något val utan måste byta eftersom vi flyttar, och den förskolan som vi blivit erbjudna (Montessori) kändes ju bra vid besöket iallafall (och vår dotter verkade tycka det samma). Jag tror ju själv på att det mest beror på hur engagerade förskollärarna är - då är nog vilken pedagogik som helst bra, men det är ju intressant att veta hur pedagogiken "ska vara"!

• Miss Lau

Lillastollan- Lite svårt att kortfattat förklara vad jag menar Men det jag verkligen tycker om att varje barn är en egen unik individ. Vissa menar att Montessoripedagogiken fostrar barnen till individualister. Det kan jag väl hålla med om till viss del, men jag tycker att barnen blir "lagomt" individualistiska och ser det som något positivt.
    Barnen bestämmer själva vad de vill göra och personalen tror på alla barn och deras förmåga till att kunna själva. Personalen uppmuntarar alla barn oavsett vad barnet gör (alltså sånt som är tillåtet att göra. Självklart uppmuntras inte slagsmål etc.)

Det finns en bra bok som heter "montessoripedagogik i hemmet" (eller något liknande). Den är jättebra och beskriver hur man kan göra i hemmet, där man alltså inte har montessorimaterial.

• LillaStollan

Tänkte mer på det du sa om hur personalen bemöter barnet i vissa situationer. Har du något exempel? Jag är bara nyfiken och frågvis, inte dömande. Bara så du inte tror det. Inom alla moderna pedagiogiker uppmuntras väl barnen (inom tillåtna ramar), vad är det som Montessori uppmuntrar som inte Reggio (som exempel bara för att det var det det handlade om här, men jag kan lika gärna nämna Freinet och Walldorf etc.) gör?

• Storasyrran

Jag är inte så insatt i Reggio, men vad jag verkligen uppskattar med Montessori är att man från början lär sig att hjälpa varandra. Ålders- och utvecklingsskillnader ses inte som hinder utan är en av grundpelarna i pedagogiken. Ett motto som ofta sitter uppe på montessoriförskolor är "hjälp mig göra själv", och det säger väl rätt mycket om hur det är. Jag tycker det är stor skillnad på det mesta när jag jämför de två (mycket olika) montessoriförskolor jag jobbat på och den kommunala mina barn går på, och det är inte till montessoris nackdel...

• Elfva

Reggio Emilia är mer ett förhållningssätt... Vi säger Reggio Emilia när vi menar att vi är inspirerade av det arbetssätt och förhållningssätt som växte fram i Reggio Emilia under Loris Malaguzzis ledning. Montessori är mer en metod, men förhållningssättet till barn är faktist inte helt olika, men i montessori arbetar man med material som tagits fram av Maria Montessori, detta lek material eller vad man ska kalla det fann hon var det som bäst utvecklade barnet.

Själva grundsynen på barn som kompetenta individer som kan och vill, som man ska hjälpa att hjälpa sig själva så att säga, stötta i inlärningen så att de själva kan lösa problem, lära sig och utvecklas, den synen kan man säga finns på båda ställena. Det finns många bra böcker om Montessori (framförallt utav Maria Montessori själv) om du känner att du vill fördjupa dig i det hela... Jag tror att ni säkert kommer trivas på er nya förskola, det är lite skillnader, men i mångt och mycket är de också lika.

Lycka till!

Svar på tråden Skillnad mellan Montessori & Reggio Emilia?