• Anonym (Vickan)

Någn som är mammaledig vars kille är arbetslös UTAN a-kassa??

Jag vill vara anonym så jag slipper snokande kollegor.

Till saken.
    Min sambo är långtidsarbetslös, och är inte berättigad till akassa.
    Jag har rätt bra lön och vi lever i stort sett på mig vilket fungerar bra idag.
    Vi ska ha barn snart ochbörjar oroa mig för ersättning i coh med föräldrarledigheten.
    Jag kommer ju få mindre pengar då, och han kanske inte har hunnit få jobb, det vet man ju aldrig.

Hur gör ni vars kille är arbetslös utan inkomst?
    Lever ni skitsnålt?

Hur mycket får man av sin lön igentligen?

• Svar på tråden Någn som är mammaledig vars kille är arbetslös UTAN a-kassa??
  • Anonym (a-förmed)

Men varför har han ingen a-kassa? kan han inte söka alfa-kassa då?
    Han får väl söka jobb eller ta en praktikplats som a-förmedlingen har så att han åtminstone får lite pengar??

A-förmedlingen har många sådana platser, och en del platser kan han fixa själv.....

Jag jobbar på en a-förmedling så jag vet hur det går till!

Sparka iväg honom dit!

Lycka till med babyn!

• Anonym (Vickan)

Men snälla, det är inte det inlägget handlar om, att han inte kan få ett jobb.
    Det är inte vårat problem.

• Anonym (a-förmed)

Nähä, då missuppfattade jag, VAD är problemet då?

• Carolinejosefine

Hade vi haft det så så hade han fått vara hemma med barnet och jag hade jobbat.

Man får inte speciellt mycket pengar när man är föräldraledig och om han inte jobbar så måste ni få det knapert.

Ni kanske kan söka några bidrag eller nått? Får han inte socialbidrag om han inte får några pengar alls??

• Anonym (Vickan)

Ingen fara, jag undrar bara hur andra gör, får man mkt mindre ersättning som mammaledig? Och får han ersättning för pappadagar osv.
    Hur andra har löst det helt enkelt.

• Anonym (a-förmed)

Dina frågor är:
    Hur gör ni vars kille är arbetslös utan inkomst? Jag sparkar iväg honom till a-förmedlingen!

Lever ni skitsnålt? Ja det har vi gjort under en mycket kort period, sedan VÄGRADE jag betala allt för honom!

Hur mycket får man av sin lön igentligen?
    Jag antar att du menar i f-penning? Man får 80% av lönen.

Har jag fattat problemet nu?

• Anonym (Vickan)

Jo soc kunde han få, men de beräknar ju på min lön också, och då fick han max 300:- varje månad.

• Carolinejosefine

Finns det ingen möjlighet till praktik eller nått han kan söka?

• Venus

FPn är 80% utav den inkomst man har om man tar ut 7 dagar i veckan.
    Tar man då ut 5 dagar i veckan så landar det på ungefär 65% av det man får ut i vanliga fall.

Du borde nog ringa FK o prata med dem o se hur mycket du får i FP/ har i SGI.
    Sedan får du nog räkna lite på o se hur det löser sig med dagarna och hur mycket ni kan klara er på per månad.

• Carolinejosefine

Pappadagar har han rätt till 10 st.

Sen baseras hans föräldrapenning på hans sjukdomsgrundande inkomst, men har han inte haft något jobb blir det typ 180 kr per dag han får.

80% av lönen är väl bara upp till ett maxbelopp, som de kanske har höjt nu, men det är nog runt 25000 eller så..

• Carolinejosefine

Om du inte vill att ditt barn ska börja på dagis vid typ ett års ålder så måste man ung ta ut 3 dagar i veckan för att dryga ut pengarna. Fast e han ändå hemma så gör det ju inget...

• Anonym (Vickan)

Tack Venus!!!

Carolinejosefine- Han jobbar i medievärlden så han är rätt offentlig, så ibland får han tillfälliga jobb.
    Nackdelen har varit att han inte var med i akassan och i och med att han avslutat vissa uppdrag har det blivit konstigheter med berättighet osv.

anonym afr. Jag menade hur man gör rent praktiskt.
    Du verkar se ner på mig för att min sambo lever på mig just nu.

• Lillbulan05

Vi hade det så i två månader, det var hemskt! Vi levde på min fp som var 5000 kr. Vilket gjorde att vi fick stora skulder.. Han har ett jobb nu, men det är inte så väl betalt! Vi har fortfarande en del att ta igen, men man får ta en dag itaget!

• Anonym (a-förmed)

Jag ser absolut INTE ned på dig....missförstå mig inte...

Jag bara menar att JAG personligen INTE skulle fixa det, men så länge det är OK för dig så önska jag er all lycka!

• elm1234

Hej!
    Man får 80% av sin lön!
    Har ni inte rätt till bostbidrag?

Det kan du ju söka då barnet e fött!
    Har din man absolut ingen ersättning nånstans ifrån?!
    Då kan det ju bli tufft!

Det finns ju alltid hjälp att få via soc!
    Ring o kolla innan bebisen kommer om ni är berättigade till hjälp.

Mvh

• Anonym (Vickan)

Okej anonym, no hard feelings från mig.

Jag är verkligen tacksam för era svar!!!

Svar på tråden Någn som är mammaledig vars kille är arbetslös UTAN a-kassa??