växtvärk i benen...
e det fler än jag som vaknar med värk i benen, sån värk man kallade för värxtvärk när man var liten...? jag har det nästan varje morgon o jag tycker att det börjar bli lite jobbigt. Någon som vet vad det beror på?
Kram
e det fler än jag som vaknar med värk i benen, sån värk man kallade för värxtvärk när man var liten...? jag har det nästan varje morgon o jag tycker att det börjar bli lite jobbigt. Någon som vet vad det beror på?
Kram
Jag har det hela dagarna. I går fick jag gå på alvedon hela dagen för att härda ut! Så segt! Vet inte vad det beror på! Har mycket åderbråck i hela benen och antar att det kan hänga i hop med det!
Kram
Jag brukar också ha det väldigt ofta, även när jag inte var gravid. Då kom det oftast om jag stått/gått mkt och blivit kall. Nu skulle jag tro att det har med blodcirkulationen att göra. Jobbigt är det!
Det kan vara blodcirkulationen i benen som gör att det känns som växtvärk, känner själv av det med i vaderna.
Ett tips jag fick av sjukgymnast är att göra tåhävningar varje dag för att få igång blodet i benen.
Mitt tips mot värken (växtvärken) är att smörja med Algesal-salva och sedan sätta på benvärmare eller sno in benen i en yllepläd.
Mamma brukade alltid smörja mina ben när jag hade ont, och jag gör lika med min snart 7-årige son. Sedan ser vi alltid till att ha lite extra på benen då det är kalla dagar, för det går att förebygga också...
Numera åker långkallingarna på runt den här tiden på året och sedan använder man dem fram till i maj för att slippa värken!
Jag har ont när jag vaknar, tror att det beror på att jag får krampanfall på nätterna. Ibland vaknar jag av det men ibland så sover jag vidare men min man märker att jag helt plötsligt gör massa konstiga rörelser med fötterna.