• mamma Linder

om bebisen ligger med huvudet upp eller ner?

Är nu i v 33 och är övertygad om att bebisen fortfarande inte vänt sig om neråt.
    När jag klämmer på magen så är det runt och hårt ovanför navelen, så det måste ju vara huvudet? för rumpan är väl inte "klotrunt" och stenhårt?
    Min bebis har inte rört sig speciellt mycket under hela graviditeten, så jag har inte kännt några hårda sparkar heller varken uppe eller nere. Utan bara att det vrider och snurrar runt(inte upp och ner runt utan i sidled).
    När brukar bebisarna vända om ock lägga sig neråt? Jag tycker att jag borde känna den dagen den gör det eftersom den är så lugn i vanliga fall.

• Svar på tråden om bebisen ligger med huvudet upp eller ner?
  • Zabw

Jag tror att bebben får vända sig ända fram till typ vecka 37 eller nåt, men sen vill man att den ligger rätt.
    Är dock inte säker.. ni andra får rätta mig om jag har fel

• saggitarius

Du kommer nog att känna när bebisen vänder sig, men det låter inte som att den sitter med huvudet uppet, för rumpan är visst oxå rund o hård, och i v.33 hade nog bebisen haft huvudet åtminstone vid revbenen om inte ändå högre upp!

Din bebis kanske ligger åt sidan... ibland är det svårt att lista ut kroppsdelar. Fråga barnmorskan nästa gång om hon kan peka ut kroppsdelar åt dig!!

Isabelle skruvade ner sig i bäckenet från v.32...

• krakel

Min bebbe vände sig i 32+ nått.. men jag har rumpan på vä sida och bär h*n byter sida eller rör sig så spjärnar h*n med rumpan som blir allteles sten hårt och lite runt så helt omöjligt är det väl inte att din bebbe vänt sig...

men det är sant det känns ju om den vänder sig speciellt nu när den börjar bli stor.... be din BM känna ordentligt nästa gång..

Lycka till

• Zabw

Bm börjar ju i typ vecka 35 i vanliga fall känna och hålla koll på hur bebisen ligger, så hon kommer antagligen på ditt nästa besök känna efter hur bebben ligger.
    Min bebbe ligger med rumpan uppåt men den e rund och stenhård så visste jag inte att bebben låg så känns det som att det lika gärna kunde vara huvudet som var där faktiskt

• Filli

Min lilla tjej vände sig inte så vi gjorde vändningsförsök (som lyckades!)i vecka 36.
    Min tjej var stor men min BM påstod att det inte är alltid man känner när de vänder sig för det kan tex vara på natten och man sover.

• Lilla Hjärtat

Min dotter låg i säte till v 35-36 när hon vände sig själv. Jag kände hennes huvud jättetydligt mellan revbenen, det var som en grapefrukt ung. Alltså bollformat.
    Så känner du inte den där "runda" formen, så är det nog rumpan.
    Rumpan är ju bara rund på ena sidan.

• C1mum

Vad säger din bm?
    Jag var också övertygad om att huvudet var det jag kände ovanför naveln, men bm kände sist och sade att barnet låg med huvudet nedåt. Det jag kände ovanför naveln som var hårt och runt var alltså rumpan

• Neko

Jag känner också något stort och hårt just ovanför naveln men min baby har huvudet neråt enligt UL :)

• Un Zéro

Lite OT kanske, men min kollega fick reda på att hennes son låg i sätesbj. i v.32 och hon fick som tips att stå på alla fyra en hel del - och hennes bebis vände sig själv!

• LadyLee

Min bebis låg med rumpan nedåt och hade gjort så sen v28 eller något. Jag fick helt plötsligt en förklaring till varför jag inte kände så mycket sparkar och aldrig något uppåt som alla pratade om. Min mage var jätte låg men ändå så var huvudet precis under revbenen, stenhårt runt. Gick inte att vända henne.
    Men enligt min bm så känns rumpan hård också men huvudet är så att säga "tyngre" så de kan skilja det åt på det sättet.

• Öland2barnsmor

Ang inga sparkar, så sparkade mina barn bara i moderkakan . var på ett extra UL men allt var bara bra , men bra att du kollar att allt är OK.

• Chicchi

Min bembis har rumpan upp, den kanns rund och stenhard

• LadyLee

Håller tummarna för att den vänder sig snart. Vår tjej gjorde inte det o vändningsförsöket misslyckades men vi fick ett snitt istället, en JÄTTE positiv upplevelse som jag så här i efterhand kan tänka mig göra fler gånger om det skulle krävas.

• Miclin

Min bebis låg på sidan fram till v.30 någonting. Jag kände hela tiden sparkar i midjan och så var min mage bred. Jag låg mycket på huvud med rumpan upp längs med ryggstödet och vips i vecka 31 låg bebisen med huvudet nedåt. Nu har den legat så i en vecka. Kan känna huvudet precis ovanför blygdbenet och rumpisen ovanför naveln. Den är hård
    Jag får småsparkar under revbenen på högra sidan ibland.
    Min mage är inte alls så bred längre.

• LadyLee

Håller tummarna för att det lyckas! Men även om det inte gör det så kan ett planerat kejsarsnitt bli jätte bra, både jag och min sambo är väldigt nöjda. Och vändningsförsöket går snabbt

Svar på tråden om bebisen ligger med huvudet upp eller ner?