• lillvilda

HJÄLP sköldlöss på mitt olivträd :-(

vad gör jag nu då?+ jag har ett olivträd på min balkong och idag så titatde jag på det och jag har fått massor av sköldlöss på det. jaha..vad gör man åt sånt då? har hört att man ska plocka den med pincett men då harjag verkligen vad jag gör framöver kan jag säga för dom har spridit sig fort. Hjälp..alla tips och råd är välkommna. vill rädda mitt fina olivträd!!

• Svar på tråden HJÄLP sköldlöss på mitt olivträd :-(
  • Smajla
    Googlade och fann lite tips på nätet;

Bekämpning: Skär bort hårt angripna växtdelar. Isolera den angripna växten från andra växter. Bekämpa mekaniskt genom att plocka bort alla synliga löss med pincett. Du kan också torka bort dem med svamp eller trasa som doppats i såplösning (5%). Spruta därefter hela växten noggrant med såpspritlösning (3%). Lösningen kan ge skador på vissa växter. Du kan också använda ett pyretrumpreparat. Upprepa besprutningen 5-6 gånger med 7-10 dagars mellanrum.  Torka av fönster och väggytor där växten stått. Sköldlöss kan bekämpas biologiskt med parasitstekeln Anagyrus pseudococci eller rovskalbaggen Cryptolaemus montrouzieri.

Det är sköldlöss. De är svåra att bli av med eftersom de skyddas av sitt hårda skal mot insektsmedel. Så här gäller det att ta en liten stålborste eller dylikt som dock inte skadar trädets bark och borsta bort, alternativt ta en pincett och plocka bort alla löss man hittar. Sedan kan man spruta om man ser ägg och puppor, de har ju inte så hårda skal. Man måste spruta många gånger med ca. 1 vecks mellanrum tills inga svarta saker kommer fram mer. Medel mot sköldlöss finns i trädgårdsbutiken.

Sköldlöss är riktigt svårt att få bort bäst är tyvärr att kasta plantan\orna.
    Tag en vass och spetsig kniv och lossa försiktigt en lus från bladet och kolla om
    den har ägg, vissa arter av sköldisar behöver inga hanar för att honorna ska få ägg, men hanar finns också.
    äggen läggs baktill i skölden.
    Det är när äggen kläcks och larverna kryper iväg som det sprids från planta till planta!

Det är larverna som är mottagliga för kemisk bekämpning ej lusen.
    Vid litet angrepp:
    Prova först, med att lossa lössen med en vass spetsig kniv och förstör dem!
    Sedan används den gamla hederliga såpa lösningen, blanda 2-3 delar såpa med 100 delar vatten
    eller pyretrumpreparat.
    Prova sist, genom att spruta med malationspreparat.
    Behandlingan måste upprepas efter 1-2 veckor och vid senare behov.
    Mitt råd är dock att kasta plantorna, möjligtvis behandla sticklingarna med såpa om du
    har undersökt dem med lupp innan för att se om det sitter något på bladen i en nerv eller
    vid stjälken.

Sköldlöss är ett ytterst svårt problem att tampas med, men är man tillräckligt envis, så blir man av med dem. Det första jag tycker du bör göra är att duscha plantan rejält. Är plantan liten och du har stort tålamod, så är det effektivaste att gnugga bladen ett och ett med en trasa och sedan duscha plantan igen. Spruta plantan därefter med ett pyrretrumpreparat. Upprepa behandlingen efter två-tre veckor. Ett annat (personligen) beprövat sätt är att spruta plantan med bladglans som går att köpa för krukväxter. Bladglansen innehåller en olja som lägger sig som en hinna på bladen och därmed kväver sköldlössen. Upprepning är nyckeln till framgång även här. Lycka till!
    //Smajla
  • lillvilda

jippi =( eller inte..nja tyvärr är inte plantan så liten, nån meter hög..suck jag vill ju inte slänga den. jo ägg har dom för de har lagt nått udner bladen. dom har spridit sig snabbt för det är sånt där klet på den nu =( suck..ja jag får kanske börja med att beskära den rejält... jag ahr duschat den med såpa vatten..även om jag hört att det inte tar på sköldlöss..men men.

Tack för tipset...jag ska prova allt..vill itne slänga dennu när den blivit så stor å fin.

Fick ett tips om bladglans med olja i..att det kunde kväva lusen..vad tror ni om det ?

• lillvilda

jaha...nu såg jag ju att du oxå tipsade om bladglans med olja..ursäkta =)

• Smajla

ja testa du tipsen, värt ett försök eller flera. förstår att du inte vill slänga plantan eller trädet får man väl säga då.. trist..

//Smajla
Svar på tråden HJÄLP sköldlöss på mitt olivträd :-(