• idiblon

Är det sill & potatis som gäller på midsommar, eller?

Hej hej.

Om man ska fira ett pars Silverbröllop kombinerat med midsommarafton, vad kan man bjuda på för mat då? Är det sill och potatis som gäller på midsommarafton, eller finns det några bra alternativ? För mig är sill och potatis det som gäller, men nu kommer det ett par gäster från norrland som jag vet inte gillar sill. Däremot så vet jag inte om gästerna från Skåne blir besvikna om dom inte får sill. Ja, ni ser mitt dilemma. Några förslag? Måste komma igång att planera festen nu, men eftersom jag är så vansinnigt ovan vid sådant så tar jag gärna emot tips här.

• Svar på tråden Är det sill & potatis som gäller på midsommar, eller?
  • Jennie Brunflo

Midsommar = smörgåsbord = lite olika rätter!

Sill = självklart på midsommar i min värld...och jag är norrlänning.

Nypotatis är också en självklarhet...om det finns.

• isisisis

Man kan ju ta till lite extra! Med Janssons och laxlådor och lite annat!
    Jordgubbstårtan kan man ju göra lite extra fin också!

• Majsan70

Jag håller nog med Jennie

Lite buffe' är aldrig fel o där kan ju det ingå färskpotatis o sill o kött o vad man nu vill ha.

• idiblon

Jennie Brunflo: Jaha ja, kanske det.. Men eftersom min syrra (det är alltså mina föräldrars silverbröllop vi ska fira ) som är inflyttad norrlänning och hennes sambo då inte vill ha sill så blir det ett problem! Men vad kan man ha på det smörgåsbordet då? Usch jag kan ingenting om mat, vad har jag gett mig in på egentligen!

isisisis: Laxlådor o Janssons? Är det tradition? Alltså, jag frågar ärligt för jag vet inte sådant!

Majsan70: När du lägger fram det så så känns det faktiskt möjligt som att vi alla skulle kunna få med våra olika viljor.

• Jennie Brunflo

Men alltså....smörgåsbord = buffé.

På ett smörgåsbord:
    sill ( i olika varianter)
    rökt fisk (olika sorter)
    gravad lax
    Nubbesallad
    sillsallad
    rödbetssallad
    coleslaw
    parmaskinka
    olika sorters korv
    olika sorters skinka
    olika inläggningar
    köttbullar
    prinskorv
    ättiksgurka
    leverpastej
    Jansons
    laxlåda
    potatisgratäng

Det beror ju lite på vad just ni gillar och brukar äta.
    Duka upp och så får alla äta det dom tycker om, vill man verkligen inte äta sill så är det ju bara att hoppa över.
    Precis som på julbordet!

• idiblon

Jennie Brunflo: Tack! Nu ska jag bara övertala söstra mi att det faktiskt är ett måste med sill och potatis! Ska ringa henne alldeles strax och säga precis vad ni har skrivit här. Tack så mycket!

• Jennie Brunflo

Lycka till!!!!

Låter kul med firande på midsommar.

• Fru Kirta

Om det är ett smörgåsbord som behöver ju inte en persons preferenser styra det hela. Om jag inte gillar sallad, ska det då inte finnas på ett smörgåsbord
    Grejen är ju den att man ska kunna ta det som man tycker om! Han behöver inte äta sillen om han inte tycker om den.

• Vem vet

Sil lunch och sedan kött till middag

• isisisis

Det är ju som att bjuda hem en vegetaran till Julafton och behöva köpa en kokbok i vegetarisk kost och låta de andra äta vegetariskt de också!

• idiblon

Pratade med syrran. Eftersom vi bara ska fira på kvällen så blir det helt enkelt att man få ta vad man vill ha mellan sill & potatis och sen nåt kött och potatisgratäng också. Plus lite annat också kanske. Sen någon god efterrätt! Tack ska ni ha allihopa!

Svar på tråden Är det sill & potatis som gäller på midsommar, eller?