Hur mäter man ett cykelhjul? Om det tex är 28 tum, vilket mått avses?...
Är det själva fälgen? eller är det totala yttermåttet,
Eller är det något annat?
Är det själva fälgen? eller är det totala yttermåttet,
Eller är det något annat?
Är det inte diametern fälg-till-fälg?
Normalstorleken är 28 tum, medans t ex mountainbikes oftast är 26.
Har du cykeln i närheten och ska köpa ny slang till den t ex så står storleken på sidan av däcket (det står ett gäng siffror men spana efter 26 eller 28.
Men har du en "normal" vuxencykel är måtter troligen 28 tum.
Ingen som vet? Ställde frågan ifrån en bekant som just ringde mig och frågade.
Nu kan jag ju inte ringa tillbaka och säga att jag vet något om det!
en intressant fråga annars.
det är diameterb från kany till kabt
Det är fälgmåttet som avses!
Nu har sambon kommit in.
Man pratar om ram-mått, och fälgmått säger han.
Man pratar om olika mått!
Förvirrande detta!
Intressant fråga!
Kebnekaisa .. Japp! Stämmer. Finns RAM och HJUL mått, men säger man att " det är en 26" cykel så är det oftast hjulen man menar. Ska man vara riktigt noga så finns det inte bara ett RAM mått, utan det finns minst 3-4 mått på en ram som ska stämma med din kroppsbyggnad. Så att säga att en ram tex är 28" det säger inte så mycket om själva ramen egentligen, men att säga att hjulen är 26" då vet man hur stora dom är..
Oj, oj oj, Det här blev nog för komplicerat för mig att förstå!!
Överlåter åt sambon att ta frågan, med sin bekant.
Man mäter det med en tumstock eller annat mätinstrument kant till kant på fälgen (28" = 71 cmdiameter)
Här står en del:
sheldonbrown.com/harris/tires/index.html
Har du 26x1 1/2 och köper däck till 26x1 1/4 kan du trä fälgen rakt igenom däcket! Jag trodde förut att första siffran angav diametern och andra siffran bredden. Jag fick gå tillbaka och lämna tillbaka däcken. Sedan fick jag leta efter en affär som hade rätt dimension.
Ofta står två ´typer av beteckningar. Tex 53-559 26 x 2.1"
I detta exempel 53-559 är enklare att gå efter. Men leta efter båda beteckningarna på de gamla däcken och skriv upp dem.
Annars kan ni jaga beteckningar på fälgen, men att mäta själv är knappt någon idé. Är ni osäkra, ta med fälgarna och om möjligt de gamla däcken till affären. Cykeldäck verkar vara betydligt krångligare än bildäck...
Om du mäter måste du veta var du ska mäta. Och mäta exact på milimetern.