• Nanett

funkar tens?

Hej, finns det någon som har erfarenhet av att använda TENS som smärtlindring vid förlossning? Hjälpte det? Kan man använda den tillsammans med akupunktur? Måste det vara en speciell TENS-apparat som är till för gravida?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden funkar tens?
  • Caffreys

För mig funkade det bra i början av förlossningen. Jag fick låna min mammas TNS apparat. Fråga din BM, det finns att hyra. Har inte koll om man kan använda det i samband med akupunktur. Kolla även det med din BM.

• missteddy

jag använde en tesn för gravida som hade en handenhet som man tryckte ner en knapp när värken kom mellan värkarna hade man en liten stöm på kommer inte på vad den heter nu. jag änvände både akupunktur och tens. tensen funkade bra för mej men jag hade värkar i tre dagar på förlossningen så batteriet tog slut och ingen laddare så jag vet inte hur den hjälpte vid krysvärkarna

• anza

Jag har köpt mig en egen tens. Tänkte först hyra men det kostade 50 kr mer att köpa en egen. Det behövs ingen speciell för just gravida.

Jag tycker det funkar bra. Jag använder den till min foglossning. Tänkte även använda den vid förlossningen. Gjorde det med mitt första barn och det var jättebra. Hjälpte bra i början.

• Pluggisen

Man får inte använda TENS hur som helst men den funkar ganska bra i öppningsskedet av förlossningen. I krystningsfasen gör den ingen nytta alls. Men jag tycker att den är väl värd att pröva!

• burtok

Jag använde tens efter varmbad. Jag kom på på förlossningen att jag ville ha det så jag fick låna en där... Och det var himmel och senare fick jag lust gas och avslutade med ryggbedövning...

• burtok

Jag använde tens efter varmbad. Jag kom på på förlossningen att jag ville ha det så jag fick låna en där... Och det var himmel och senare fick jag lust gas och avslutade med ryggbedövning...

• Väduren06

Jag använde TNS i början, i slutet innan krystvärkarna kändes det bara obehagligt så då var det lustgas som gällde.. Hade oxå en sån med en knapp man trycker på när värken kommer.. Fick hyra min från MVC. Jag frågade efter en.

• missteddy

jag fick låna min gratis så fråga din bm om detta så du inte springer i väg och hyr en när du kan få låna gratis

• Nanett

Tack för alla svar! Nu vet jag att jag ska satsa på att använda en tens-apparat.

Anza: Jag har också sett att det inte är så mycket dyrare att köpa en tens-apparat, än att hyra den. Så jag kommer nog också att köpa en!

• Nanett

Jag har talat med min BM och tyvärr kan jag inte låna en, annars skulle det absolut varit det bästa!

Svar på tråden funkar tens?