• Lady Bling

Hur kallt klarar tomatplantor sig ute på balkongen?

Frågan lät nog lite konstig insåg jag nu, men vi har nyligen köpt två tomatplantor (kanske ca 20-30 cm höga) som vi har i krukor på balkongen. Nu är det bara 5 grader varmt ute och det blir antagligen kallare på natten. När är det för kallt för att ha tomatplantor ute på balkongen? Vid vilken temperatur bör man flytta in dom?

• Svar på tråden Hur kallt klarar tomatplantor sig ute på balkongen?
  • France

gör pappersstrutar av tidningpapper och täck över dom pâ natten sâ slipper du oroa dig att dom ska frysa

• Nadia

Oj, pappersstrutar? Mina plantor är jättehöga, ska jag göra pappersstrutar och häfta ihop då? Jag vill oxå flytta ut mina nämligen, men vågar inte.

Är det försent att sätta nya tomatfrön nu?

• HumDis

Nadia - Man kan även köpa en slags tunn presenning på en plantskola.

Det är lite sent att sätta tomater nu, man bör göra det i mars/april.

/ HumDis
  • ALJO

Tomater vill helst inte ha det under 10 grader, när temperaturen sjunker så blir dom chockade och det kan ta flera veckor innan dom kommer igång igen. Vid minsta minusgrader fryser dom och dör.
    Tomatfrö bör sättas i början av april, men det finns plantor att köpa i handeln, frön är nog ingen ide om man bara vill ha ett par plantor av vanlig sort.
    Jag skulle rekommendera dig att ha dom inne tills 7-10 juni när ev järnnätter har gått, eller, bygga typ wigwams och linda med fiberduk runtom. Fiberduken kan du även ha på på dagen.
    Lycka till med tomatodlingen!

• Nadia

Ok tack så mkt. Jag satte nämligen lite frön igår. :( Men jag provar iaf.

• Aunt Molly

Håller med ALJO, efter första veckan i juni är det "säkert" med känsliga växter ute. Tills dess brukar jag flytta in mina plantor på kvällen! Är det fint och varmt på dagen kan de få vara ute då!

• Lady Bling

Tack för alla era svar! Glad

• Helenas

Man kan även täcka frostkänsliga plantor med en upp och nedvänd papperskasse.

Svar på tråden Hur kallt klarar tomatplantor sig ute på balkongen?